„Gesundheitssystem von Mexiko“ – Versionsunterschied
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[[Datei:Oficinas Centrales del ISSSTE.png|mini|Hauptsitz des [[Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado|ISSSTE]] in [[Mexiko-Stadt|Mexico City]].]] |
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'''Das Gesundheitssystem von Mexiko''' umfasst öffentliche und private Einrichtungen sowie private Ärzte. Dienstleistungen des Gesundheitssystems werden komplett auf dem freien Markt gehandelt, also sind diese denen vorbehalten, die es sich leisten können. Dies betrifft auch Ärzte, die in ihrer eigenen Praxis oder in einer Klinik arbeiten. Andererseits konnte seit 2012 durch einen ausgeklügelten Versorgungsprozess sichergestellt werden, dass ein großer Teil der mexikanischen Bevölkerung medizinisch versorgt wird.<ref>{{Cite web|url = http://www.hsph.harvard.edu/news/features/mexico-universal-health/|title = Mexico achieves universal health coverage, enrolls 52.6 million people in less than a decade|publisher = Harvard School of Public Health|date = 2012-08-15|accessdate = 2013-09-16}}</ref> Ende 2013 gab es 4466 Krankenhäuser in [[Mexiko]].<ref name="GHI">[http://www.globalhealthintelligence.com/ ''Global Health Intelligence.'']</ref> |
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== Geschichte == |
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'''Health care in Mexico''' is provided via public institutions, private entities, or private physicians. Health care delivered through private health care organizations operates entirely on the [[free-market]] system, i.e., it is available to those who can afford it. This is also the case of health care obtained from private physicians at their private office or clinic. Public health care delivery, on the other hand, is accomplished via an elaborate provisioning and delivery system put in place by the [[Federal government of Mexico|Mexican Federal Government]]. In 2012, Mexico achieved [[universal healthcare]].<ref name="hsph.harvard">{{cite web|url=http://www.hsph.harvard.edu/news/features/mexico-universal-health/|title=Mexico achieves universal health coverage, enrolls 52.6 million people in less than a decade|publisher=Harvard School of Public Health |date=2012-08-15 |accessdate=2013-09-16}}</ref> As of December 31, 2013, there were '''4,466''' [[hospital]]s in [[Mexico]].<ref name="Global Health Intelligence">Global Health Intelligence, [http://www.globalhealthintelligence.com "Global Health Intelligence"]. Retrieved 19 January 2015.</ref> |
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[[Datei:Hospicio Cabañas.JPG|mini|[[Hospicio Cabañas]] in [[Guadalajara (Mexiko)|Guadalajara]] ist ein [[UNESCO-Welterbe]]]] |
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Krankenhäuser gab es in Mexiko erstmals im frühen 16. Jahrhundert, eingeschlossen der Krankenhäuser, die exklusiv für die indigene Bevölkerung waren. Einige wurden von der Krone gegründet, andere wurden privat gestiftet, die meisten allerdings von der katholischen Kirche. Bischof [[Vasco de Quiroga]] gründete Krankenhäuser in [[Michoacán]] im 16. Jahrhundert. In Mexiko-Stadt gründete der Eroberer [[Hernán Cortés]] das Krankenhaus [[Hospital de Jesús Nazareno]] für Indianer, das noch heute als Krankenhaus fungiert.<ref>David Howard: ''The Royal Indian Hospital of Mexico City.'' Arizona State University Center for Latin American Studies, Tempe 1979, Special Studies 20.</ref><ref>Carmen Venegas Ramírez: ''Régimen hospitalario para indios en la Nueva España.''</ref><ref>Josefina Muriel: ''Hospitales de la Nueva España.'' 2 Bände.</ref> Das [[Hospicio Cabañas]] in [[Guadalajara (Mexiko)|Guadalajara]], [[Jalisco]], Mexiko, wurde 1791 eröffnet. Diese Einrichtung ist noch immer in Betrieb und ist nun [[UNESCO-Welterbe]]. Dieses Hospital ist eines der ältesten und größten in [[Lateinamerika]]. Zweck der Gründung durch den Bischof von Guadalajara war die Anbietung der Funktionen [[Arbeitshaus]], [[Krankenhaus|Hospital]], [[Waisenhaus]] und [[Armenhaus]] unter einem Dach. |
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Das mexikanische Gesundheitsprogramm IMSS wurde 1943 während der Präsidentschaft von [[Manuel Ávila Camacho|Manuel Avila Camacho]] errichtet.<ref name="usatoday">[http://www.usatoday.com/news/world/2009-08-31-mexico-health-care_N.htm ''Mexico’s health care lures Americans.'']</ref> In den frühen 1990er Jahren zeigte sich klar, dass Mexiko sich nun in einem Übergangsstadium bei der Gesundheitsversorgung der Bevölkerung befand. Verglichen mit 1940 oder auch 1970 hatte das Mexiko der 1990er Jahre sichtbare Sterblichkeitszahlen, die eher einem entwickelten Land entsprachen.<ref>[http://countrystudies.us/mexico/63.htm ''Health Care and Social Security.'']</ref> Während der [[Schweineinfluenza]] 2009 sagte der [[Weltgesundheitsorganisation|WHO]] Direktor, dass Mexiko vorbildlich reagiere. Damit meinte er schnelles und transparentes Melden, gute Kontrollmessungen und großzügiges Bereitstellen von Daten und Proben. Auch die [[Centers for Disease Control and Prevention|CDC]]-Grippe-Direktorin Nancy Cox sprach von einer die Welt beeindruckenden Reaktion von Mexiko.<ref>[http://www.optimum.net/News/AP/Article?articleId=579513&categoryId=43 ''Mexico Wins Praise for Swine Flu Response.'']</ref> |
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==History== |
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[[Image:Hospicio Cabañas.JPG|thumb|right|250px|[[Hospicio Cabañas]] in [[Guadalajara]] is a [[UNESCO World Heritage Site]]]] |
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Das [[Zentrum für Forschung und Entwicklung in Gesundheitswissenschaften]] in Monterrey besteht seit 2009. |
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Hospitals were established in Mexico in the early sixteenth century, including ones exclusively for Indians. Some were established by the crown, others by private endowment, but most by the Catholic Church. Bishop [[Vasco de Quiroga]] established hospital complexes in Michoacan in the sixteenth century. In Mexico City, conqueror [[Hernán Cortés]] established the [[Hospital de Jesús Nazareno]] for Indians, which still functions as a hospital.<ref>David Howard, ''The Royal Indian Hospital of Mexico City'', Tempe: Arizona State University Center for Latin American Studies, Special Studies 20, 1979.</ref><ref>Carmen Venegas Ramírez, ''Régimen hospitalario para indios en la Nueva España''. Mexico 1973.</ref><ref>Josefina Muriel, ''Hospitales de la Nueva España''. 2 vols. Mexico 1956-60.</ref> The [[Hospicio Cabañas]] in [[Guadalajara]], Jalisco, Mexico, was founded in 1791. The [[institution]], still functioning, is now a [[World Heritage Site]]. It is one of the oldest and largest hospital complexes in [[Latin America]]. The complex was founded by the Bishop of Guadalajara to combine the functions of a [[workhouse]], [[hospital]], [[orphanage]], and [[almshouse]]. |
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== Private Gesundheitsversorgung == |
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The Mexican health care program [[Instituto Mexicano del Seguro Social|IMSS]] was founded in 1943 during the presidency of [[Manuel Avila Camacho]].<ref name="usatoday">[http://www.usatoday.com/news/world/2009-08-31-mexico-health-care_N.htm ''Mexico's health care lures Americans.''] Chris Hawley. USA Today. 9/1/2009. Retrieved 24 August 2012.</ref> In the early 1990s, Mexico showed clear signs of having entered a transitional stage in the health of its population. When compared with 1940 or even 1970, Mexico in the 1990s exhibited mortality patterns that more closely approximated those found in developed societies.<ref>[http://countrystudies.us/mexico/63.htm ''Health Care and Social Security.''] Tim L. Merrill and Ramón Miró, editors. Mexico: A Country Study. Washington: GPO for the Library of Congress, 1996. (Quoted as: "Source: U.S. Library of Congress.") Retrieved 24 August 2012.</ref> By 2009, during the notorious [[swine flu]] pandemic, the [[World Health Organization]] director said that Mexico "gave the world a model of rapid and transparent reporting, aggressive control measures, and generous sharing of data and samples". The [[Centers for Disease Control and Prevention|CDC]]'s flu director [[Nancy Cox (virologist)|Nancy Cox]], added that Mexico's response "impressed the entire world".<ref>[http://www.optimum.net/News/AP/Article?articleId=579513&categoryId=43 ''Mexico Wins Praise for Swine Flu Response.''] Maria Cheng (London) and Vicente Panetta (Buenos Aires). Associated Press. Retrieved 4 July 2009.</ref> |
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Etwa zwei Drittel der 2988 Krankenhäuser Mexikos sind privat, jedoch sind weniger als 10 % der mexikanischen Bevölkerung ausreichend versichert, sodass ein Großteil der Bevölkerung diese Dienstleistungen privat zahlen muss.<ref name="GHI" /> |
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== Staatliche Gesundheitsversorgung == |
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==Private health care delivery== |
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[[Datei:InstitutoNacCancerologiaDF.JPG|mini|Das Instituto Nacional de Cancerología]] |
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While private hospitals account for 2/3rds of all hospitals in Mexico with 2,988 institutions, less than 10% of the Mexican population has private insurance coverage, paying for care mainly "out of pocket".<ref name="Global Health Intelligence"/> |
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Staatliche Gesundheitsversorgung wird durch ein aufwendiges System durch die mexikanische Regierung bereitgestellt. Es steht laut Artikel 4 der mexikanischen Verfassung allen mexikanischen Bürgern zur Verfügung. Die Versorgung ist je nach Arbeitsverhältnis (Spanisch: derechohabiente’s) vom Staat teilweise oder ganz subventioniert. Alle mexikanischen Bürger sind grundsätzlich empfangsberechtigt für subventionierte Gesundheitsleistungen der Einrichtungen des bundesstaatlichen [[Secretaría de Salud]] (vergleichbar mit einem Gesundheitsministerium), unabhängig vom Beschäftigungsverhältnis. |
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Das Secretaría de Salud bietet allen Mexikanern, die keine formale Beschäftigung haben Versorgung. Dieses Programm versorgt über 55 Millionen Menschen.<ref name="INEGI">Mexican National Statistics Institute: [http://www.inegi.org.mx/ ''INEGI.'']</ref> Zur Inanspruchnahme der staatlichen Hilfsprogramme berechtigt sind jedoch auch Bürger in einem Beschäftigungsverhältnis und die von ihnen abhängigen Menschen. Das IMSS-Programm stützt sich finanziell auf drei Säulen: Arbeitnehmer, Arbeitgeber und Staat. Etwa 58 Millionen Mexikaner werden durch das IMSS versichert. |
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==Public health care delivery== |
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[[Image:InstitutoNacCancerologiaDF.JPG|thumb|left|250px|The Instituto Nacional de Cancerología]] |
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Das IMSS ist nicht für Angestellte des öffentlichen Sektors zuständig. Diese werden durch das [[Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado]] (ISSSTE, deutsch: Institut für soziale Sicherheit und Dienstleistungen für Angestellte des Staates) versichert. Es ist zuständig für alle Gesundheits- und Sozialleistungen an Staatsbedienstete auf lokaler, regionaler und nationaler Ebene. Unter die Zuständigkeit des ISSSTE fallen fast 13 Millionen Menschen.<ref name="INEGI" /> Die Regierungen der Staaten in Mexiko haben auch unabhängig von den Programmen der mexikanischen Bundesregierung eigene Gesundheitsprogramme. In den meisten Staaten gibt es kostenlose oder teilweise subventionierte Leistungen für die Bürger des jeweiligen Staates.<ref>{{Webarchiv | url=http://www.sesa-qro.gob.mx/quienes.html | wayback=20090721014005 | text=''Quienes Somos.''}}</ref> Das [[Secretaría de Salud]] ist mit 809 Krankenhäusern in ganz Mexiko die größte öffentliche Institution im Gesundheitswesen des Landes. Das IMSS garantiert den angestellten Bürgern und deren Familien Krankenhausversorgung in den zugehörigen 279 Krankenhäusern. Das ISSSTE garantiert den Staatsbediensteten die Versorgung in ihren 115 Krankenhäusern. Die restlichen 279 Krankenhäuser Mexikos gehören zu den Einrichtungen des Staates, dem [[Secretaría de la Defensa Nacional]] (Verteidigungsministerium), dem [[Secretaría de Marina]] (Marine), dem Mineralölunternehmen [[PEMEX|Petroleos Mexicanos]] und dem Roten Kreuz.<ref>National Health Information System, [http://www.dgis.salud.gob.mx/ ''DGIS – SALUD.'']</ref> Die staatliche Krankenhausinfrastruktur muss 1,973 Millionen km² abdecken. Entsprechend besteht die öffentliche Versorgung auch aus einem ausgedehnten Netz von vielen kleinen Krankenhäusern. Über 50 % dieser öffentlichen Einrichtungen haben weniger als 50 Betten. |
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Public Health care delivery is accomplished via an elaborate provisioning and delivery system instituted by the [[Mexican Federal Government]]. Public health care is provided to all Mexican citizens as guaranteed via Article 4 of the [[Constitution of Mexico|Constitution]]. Public care is either fully or partially subsidized by the federal government, depending on the person's (Spanish: ''derechohabiente's'') employment status. All Mexican citizens are eligible for subsidized health care regardless of their work status via a system of health care facilities operating under the federal [[Secretariat of Health]] (formerly the ''Secretaria de Salubridad y Asistencia'', or SSA) agency. |
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== Rettungsdienst == |
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The [[Secretariat of Health]]'s Seguro Popular offers health care coverage to Mexicans that do not have formal employment. The program currently covers over 55 million people.<ref name="INEGI">Mexican National Statistics Institute, [http://www.inegi.org.mx/ "INEGI"]. Retrieved 22 January 2015.</ref> |
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In einer [[Arte]]-Dokumentation aus dem Jahr 2019<ref>{{Webarchiv |url=https://programm.ard.de/TV/arte/notfall-mexico-city/eid_287242986598067 |wayback=20231014204118}}</ref> wird berichtet, dass in Mexiko-Stadt für circa 9 Millionen Einwohner lediglich 45 Krankenwagen zur Verfügung stehen. Dies führt zum Vorhandensein von privaten Notfallambulanzen ohne Zulassung und nachgewiesene Mindeststandards, welche im Notfall von korrupten Polizeibediensteten Notrufe weitergeleitet bekommen, sich im Anschluss Verfolgungsjagden zum Unfallort liefern und auf die private Zahlungsbereitschaft und -fähigkeit der behandelten Personen angewiesen sind. |
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== Statistik == |
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Employed citizens and their dependents, however, are further eligible to use the health care program administered and operated by the [[Instituto Mexicano del Seguro Social]] (IMSS) ({{lang-en|Mexican Social Security Institute}}). The IMSS health care program is a tripartite system funded equally by the employee, its private employer, and the federal government. There are 58 million people covered through IMSS. |
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[[Datei:HOSPITAL LA RAZA DEL I. M. S. S..jpg|mini|Das [[Instituto Mexicano del Seguro Social|IMSS]] ''La Raza Medical Center'', ein typisches öffentliches Krankenhaus in Mexiko]] |
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Statistiken zeigen, dass sich das Gesundheitssystem in Mexiko seit den 1970er Jahren sehr verbessert hat. Jedoch liegt Mexiko im OECD-Vergleich sowohl im Gesundheitsniveau als auch in der Versorgungsverfügbarkeit zurück.<ref name="cp">[http://www.loc.gov/rr/frd/cs/profiles/Mexico.pdf ''Country profile: Mexico''] (PDF; 157 kB)</ref> |
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'''Entwicklung der Lebenserwartung in Mexiko über Zeit''' |
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The IMSS does not provide service to employees of the public sector. Employees in the public sector are serviced by the [[Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado]] (ISSSTE) ({{lang-en|Institute for Social Security and Services for State Workers)}}, which attends to the health and social care needs of government employees. This includes local, state, and federal government employees. There are nearly 13 million people covered through ISSSTE.<ref name="INEGI"/> |
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The [[State governments of Mexico|government of the states in Mexico]] also provide health services independently of those services provided by the federal government programs. In most states, the state government has established free or subsidized healthcare to all their citizens.<ref>[http://www.sesa-qro.gob.mx/quienes.html ''Quienes Somos.''] Secretaria de Salud. Federal Government of Mexico. Retrieved 4 July 2009.</ref> |
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The [[Secretariat of Health]] (Secretaria de Salud) is the largest public healthcare institution, operating 809 hospitals throughout the country. The [[Mexican Social Security Institute]] ([[Instituto Mexicano del Seguro Social]] - IMSS) grants hospital care and services to employed citizens and their dependents - there are 279 hospitals affiliated to IMSS. The [[Institute for Social Security and Services for State Workers]] (Instituto de Serguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado - ISSSTE) grants hospital care and services to government employees - there are 115 hospitales affiliated to ISSSTE. The remaining 279 hospitals are affiliated with 9 government dependencies, including State Facilities, [[Secretariat of National Defense]] (Secretaria de Defensa Nacional), [[Mexican Navy]] ([[Secretaria de Marina]]), Petroleos Mexicanos ([[PEMEX]]), and the [[Red Cross]] (Cruz Roja).<ref>National Health Information System, [http://www.sinais.salud.gob.mx/ "SINAIS"]. Retrieved 1 June 2014.</ref> |
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The public hospital infrastructure required hospitals to be spread over a territory of 761,600 sq miles (1.973 million km²). As such, the public hospital infrastructure relies on a vast network of small hospitals. Over 50% of public hospitals have less than 50 beds. |
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== Health statistics == |
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[[File:HOSPITAL LA RAZA DEL I. M. S. S..jpg|right|thumb|225px|The [[Mexican Social Security Institute|IMSS]] ''La Raza Medical Center'', a typical public hospital in Mexico]] |
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Aggregate health statistics for Mexico have improved greatly since the 1970s. However, Mexico lags well behind other [[OECD]] countries in health status and health care availability.<ref name=cp>[http://www.loc.gov/rr/frd/cs/profiles/Mexico.pdf Country profile: Mexico]. [[Library of Congress]] [[Federal Research Division]] (July 2008).</ref> |
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{| class="wikitable" |
{| class="wikitable" |
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!Zeitraum |
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|+ Health care statistics, reported by the [[OECD]]<ref name="OECD2014">[http://www.oecd.org/els/health-systems/Briefing-Note-MEXICO-2014.pdf OECD Health Statistics 2014: How does Mexico compare?], OECD Health Statistics 2014.</ref> |
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!Lebenserwartung |
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in Jahren |
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!Zeitraum |
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!Lebenserwartung in |
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Jahren |
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|- |
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|1950–1955 |
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! |
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| align="center" |50,7 |
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! 2012 |
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|1985–1990 |
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! 2000 |
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| align="center" |69,9 |
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! Rank among<br>OECD countries<br><small>(2012)</small> |
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|- |
|- |
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|1955–1960 |
|||
| Life expectancy at birth (years) |
|||
| align="center" |55,3 |
|||
| 74.4 |
|||
|1990–1995 |
|||
| 73.3 |
|||
| align="center" |71,9 |
|||
| 34 out of 34 |
|||
|- |
|- |
||
|1960–1965 |
|||
| Life expectancy at birth, men (years) |
|||
| align="center" |58,5 |
|||
| 71.4 |
|||
|1995–2000 |
|||
| 70.5 |
|||
| align="center" |73,7 |
|||
| 33 out of 34 |
|||
|- |
|- |
||
|1965–1970 |
|||
| Life expectancy at birth, women (years) |
|||
| align="center" |60,3 |
|||
| 77.3 |
|||
|2000–2005 |
|||
| 76.1 |
|||
| align="center" |74,9 |
|||
| 33 out of 34 |
|||
|- |
|- |
||
|1970–1975 |
|||
| Life expectancy at 65, men (years) |
|||
| align="center" |62,6 |
|||
| 16.7 |
|||
|2005–2010 |
|||
| 16.5 |
|||
| align="center" |75,7 |
|||
| 28 out of 34 |
|||
|- |
|- |
||
|1975–1980 |
|||
| Life expectancy at 65, women (years) |
|||
| align="center" |65,3 |
|||
| 18.6 |
|||
|2010–2015 |
|||
| 18.4 |
|||
| align="center" |76,5 |
|||
| 31 out of 34 |
|||
|- |
|- |
||
|1980–1985 |
|||
| Mortality from cardiovascular diseases<br>(age-standardized rates per 100,000) |
|||
| align="center" |67,8 |
|||
| 272.9 |
|||
| |
|||
| 298.1 |
|||
| |
|||
| 34 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Mortality from cancer<br>(age-standardized rates per 100,000) |
|||
| 125.1 |
|||
| 140.2 |
|||
| 34 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Tobacco consumption among adults<br>(% daily smokers) |
|||
| 11.8 |
|||
| 12.9 |
|||
| 34 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Alcohol consumption among adults<br>(liters per capita) |
|||
| 5.7 |
|||
| 5.1 |
|||
| 32 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Obesity rates among adults, measured |
|||
| 32.4 |
|||
| 24.2 |
|||
| 2 out of 16 |
|||
|- |
|||
| Health expenditure as % of GDP |
|||
| 6.2 |
|||
| 5.0 |
|||
| 32 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Health expenditure per capita (US$ [[Purchasing power parity|PPP]]) |
|||
| 1048 |
|||
| 497 |
|||
| 33 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Pharmaceutical expenditure per capita<br>(US$ PPP) |
|||
| 70 |
|||
| 97 |
|||
| 33 out of 33 |
|||
|- |
|||
| Pharmaceutical expenditure<br>(% health expenditure) |
|||
| 6.8 |
|||
| 19.9 |
|||
| 32 out of 33 |
|||
|- |
|||
| Public expenditure on health <br>(% health expenditure) |
|||
| 50.6 |
|||
| 46.6 |
|||
| 32 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Out-of-pocket payments for health care<br>(% health expenditure) |
|||
| 45.2 |
|||
| 50.9 |
|||
| 1 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Number of doctors (per 1000 population) |
|||
| 2.2 |
|||
| 1.6 |
|||
| 31 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Number of nurses (per 1000 population) |
|||
| 2.6 |
|||
| 2.2 |
|||
| 33 out of 34 |
|||
|- |
|||
| Hospital beds (per 1000 population) |
|||
| 1.6 |
|||
| 1.8 |
|||
| 34 out of 34 |
|||
|- |
|||
| style="caption-side:bottom; | <small>Source: OECD Health Statistics, 2014<ref name="OECD2014"/> |
|||
|} |
|} |
||
Quelle: UN<ref>{{Internetquelle|url=https://esa.un.org/unpd/wpp/DataQuery/|titel=World Population Prospects - Population Division - United Nations|zugriff=2017-08-06}}</ref> |
|||
== Effizienz und Erschwinglichkeit == |
|||
[[Datei:IMSS.jpg|mini|hochkant|Logo des [[Instituto Mexicano del Seguro Social|IMSS]].]] |
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Einwohner der [[Vereinigte Staaten|Vereinigten Staaten]], die nah an der Grenze zu Mexiko leben, passieren immer öfter die Grenze zu Mexiko für medizinische Versorgung.<ref name="NYTimes">Philip J. Hilts: [http://www.nytimes.com/1992/11/23/us/quality-and-low-cost-of-medical-care-lure-americans-to-mexican-doctors.html ''Quality and Low Cost of Medical Care Lure Americans to Mexican Doctors.''] In: ''The New York Times.'' 23. November 1992.</ref> Beliebte Behandlungen sind unter anderem zahnärztliche Versorgung und plastische Chirurgie. Zahnärztliche Behandlungen in Mexiko kosten oftmals nur etwa 20 bis 25 Prozent von Behandlungen in den USA,<ref>Manuel Roig-Franzia: [https://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/06/17/AR2007061701297.html ''Discount Dentistry, South of The Border.''] In: ''The Washington Post.'' 18. Juni 2007.</ref> während andere medizinische Dienstleistungen in Mexiko etwa ein Drittel kosten.<ref name="NYTimes" /> |
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== Allgemeine Krankenversicherung == |
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{| class="wikitable" |
|||
Am 1. Dezember 2006 schuf die mexikanische Regierung ein neues Krankenversicherungsprogramm für eine neue Generation. Dem folgte am 16. Februar 2009 die Ankündigung von Präsident Felipe Calderon zum Gesundheitswesen, in der er erklärte, dass bei anhaltendem Fortschritt des Landes ab 2011 eine allgemeine Krankenversicherung finanzierbar sei. Eine allgemeine Krankenversicherung für schwangere Frauen wurde am 28. Mai 2009 angekündigt und seit August 2012 ist die allgemeine Krankenversicherung für jedermann eingeführt.<ref>{{Internetquelle|url=https://www.hsph.harvard.edu/news/features/mexico-universal-health/|titel=Mexico achieves universal health coverage, enrolls 52.6 million people in less than a decade|autor=|hrsg=|werk=|datum=2012-08-15|sprache=|zugriff=2016-01-27}}</ref> |
|||
|+ Top ten causes of death in Mexico in 2012, reported by [[World Health Organization|WHO]]<ref name="WHO2015">[http://www.who.int/gho/countries/mex.pdf?ua=1 Global Health Observatory data: General health statistical profile: Mexico], World Health Organization (last updated January 2015).</ref> |
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! Cause |
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! Deaths<br>(in thousands) |
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! Percent |
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|- |
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| [[Diabetes mellitus]] |
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| 87.6 |
|||
| 14.5% |
|||
|- |
|||
| [[Ischaemic heart disease]] |
|||
| 76.0 |
|||
| 12.6% |
|||
|- |
|||
| Stroke |
|||
| 33.1 |
|||
| 5.5% |
|||
|- |
|||
| Interpersonal violence |
|||
| 32.7 |
|||
| 5.4% |
|||
|- |
|||
| [[Cirrhosis of the liver]] |
|||
| 25.0 |
|||
| 4.1% |
|||
|- |
|||
| [[Chronic obstructive pulmonary disease]] |
|||
| 23.3 |
|||
| 3.8% |
|||
|- |
|||
| [[Lower respiratory infection]] |
|||
| 20.8 |
|||
| 3.4% |
|||
|- |
|||
| [[Hypertensive heart disease]] |
|||
| 20.7 |
|||
| 3.4% |
|||
|- |
|||
| Road injury |
|||
| 15.0 |
|||
| 2.5% |
|||
|- |
|||
| [[Kidney diseases]] |
|||
| 13.9 |
|||
| 2.3% |
|||
|- |
|||
| style="caption-side:bottom; | <small>Source: [[Global Health Observatory]] data from the [[World Health Organization]]<ref name="OECD2014"/> |
|||
|} |
|||
During 2005, 45.5 percent of health spending was paid from public sources—comparable to the share of public spending in the United States but significantly below the OECD average. Private financing in Mexico is almost entirely in the form of [[out-of-pocket]] payments, as only 3.1 percent of total expenditures on health are funded through private health insurance.<ref name=cp/> Consistent with every other major industrialized country (except the U.S.), government healthcare in Mexico is [[universal healthcare|universal]], making private programs' [[health insurance]] unnecessary except for use in private hospitals. |
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Some authorities have noted that while Mexico has some 3000 private hospitals, some private “hospitals” could hardly be considered hospitals at all, since they have no [[medical laboratory|laboratories]], [[radiology|radiography equipment]], or even [[nurse]]s.<ref>[http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1276627 ''Health care quality improvement in Mexico: challenges, opportunities, and progress.''] Enrique Ruelas. Baylor University Medical Center Proceedings. (Proc (Bayl Univ Med Cent). 2002 July; 15(3): 319–322.) July 2002. [PMCID: PMC1276627] Retrieved 10 July 2009.</ref> The remaining 1000 or so public hospitals account for the majority of hospital beds and, in fact, the bulk of private hospitals are institutions with less than 20 beds. |
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The [[child mortality|mortality rate for children]] younger than five years was 17 per 1,000 live births in 2005, and Mexico has shown a faster acceleration to lower mortality rates than the U.S., Cuba, and Canada in the last 10 years. Ninety-seven percent of the population had direct access to [[potable water]] and 80 percent to sanitation. Also in 2005 the incidence of human immunodeficiency virus/acquired immune deficiency syndrome ([[HIV]]/[[AIDS]]) among persons aged 15 to 49 was 0.3 percent.<ref name=cp/> At 11,000 deaths/year vs. 22,000/year in the U.S., this represents a 44% higher per capita death rate than the United States.<ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2157rank.html?countryName=Mexico&countryCode=MX®ionCode=na#MX ''Country Comparison :: HIV/AIDS – deaths – Mexico.''] U.S. Central Intelligence Agency. World Fact Book. Retrieved 24 August 2012.</ref> |
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==Affordability== |
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[[Image:IMSS.jpg|thumb|150px|right|Logotipo del [[Instituto Mexicano del Seguro Social|IMSS]].]] |
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Residents of the United States, particularly those living near the Mexican border, now routinely cross the border into Mexico for [[medical care]].<ref name="NYTimes">Philip J. Hilts, [http://www.nytimes.com/1992/11/23/us/quality-and-low-cost-of-medical-care-lure-americans-to-mexican-doctors.html Quality and Low Cost of Medical Care Lure Americans to Mexican Doctors], ''New York Times'' (November 23, 1992).</ref> Popular specialties include [[dentistry]] and [[plastic surgery]]. Mexican dentists often charge 20 to 25 percent of U.S. prices,<ref name="WashPost">Manuel Roig-Franzia, [http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/06/17/AR2007061701297.html Discount Dentistry, South of The Border], ''Washington Post'' (June 18, 2007).</ref> while other procedures typically cost a third what they would cost in the US.<ref name="NYTimes"/> |
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==Universal health care== |
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{{Further|Universal healthcare}} |
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On December 1, 2006, the Mexican government created the Health Insurance for a New Generation (also called "Life Insurance for Babies").<ref>[http://www.presidencia.gob.mx/en/press/?contenido=31601 ''Message to the Nation from the President of Mexico, Felipe Calderón Hinojosa, on the occasion of his first State of the Union Address.''] Mexican Federal Government. Office of the Presidency. 2006. Retrieved 4 July 2009.</ref><ref>[http://www.presidencia.gob.mx/en/press/?contenido=31365 ''President Calderón during First National Week of Affiliation to Medical Insurance for a New Generation.''] Federal Government of Mexico. Office of the Presidency. 2006. Retrieved 4 July 2009.</ref><ref>[http://www.presidencia.gob.mx/en/press/?contenido=34031 ''President Calderón at Launching of Affiliation to Medical Insurance for a New Generation.''] Federal Government of Mexico. Office of the Presidency. 2006. Retrieved 4 July 2009.</ref> This was followed by a February 16, 2009, announcement by President Felipe Calderon where he stated that at the current rate of progress Mexico would receive Universal Health Coverage by 2011,<ref>[http://www.presidencia.gob.mx/en/press/?contenido=42321 ''Mexico to Achieve Universal Health Coverage by 2011.''] Federal Government of Mexico. Office of the Presidency. 2006. Retrieved 4 July 2009.</ref> and a May 28, 2009, announcement in which his administration made public Universal Care Coverage for Pregnant Women.<ref>[http://www.presidencia.gob.mx/en/press/?contenido=45307 ''International Women's Day.''] Federal Government of Mexico. Office of the Presidency. 2006. Retrieved 4 July 2009.</ref> In August 2012 Mexico installed a [[universal healthcare]] system.<ref name="hsph.harvard" /> |
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==Social determinants== |
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{{Main|Social determinants of health in Mexico}} |
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== Soziale Einflüsse == |
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Social determinants of health in Mexico are factors that influence the status of health among certain populations in Mexico. These factors consist of circumstances in which people grow, live, work, and age, as well as the systems put in place to deal with illnesses. In Mexico, the health inequality among the population is influenced by such social factors. In the past decade, Mexico has witnessed immense progress within their health care system that has allowed for greater access to health care and a decrease in mortality rate, yet there are still various health inequalities caused by social factors. |
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Soziale Determinanten der Gesundheit in Mexiko sind Faktoren, die das Gesundheitsniveau in bestimmten Bevölkerungsgruppen beeinflussen. Diese Faktoren bestehen aus Bedingungen, in denen Menschen aufwachsen, leben, arbeiten und altern. Die Ungleichheit des Gesundheitsniveaus in den Bevölkerungsgruppen wird von sozialen Faktoren beeinflusst. In der letzten Dekade zeigte sich in Mexikos Gesundheitssystem ein großer Fortschritt, denn der Zugang zu Dienstleistungen im Gesundheitssektor ist deutlich vergrößert worden. Die Sterblichkeitsrate ist auch gesunken. Allerdings weist das Gesundheitssystem noch immer große Ungleichheiten auf und das Gesundheitsniveau ist weiterhin von sozialen Faktoren bestimmt. |
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== Siehe auch == |
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* [[Comisión Federal para la Protección contra Riesgos Sanitarios]] (Cofepris) |
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== Einzelnachweise == |
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Aktuelle Version vom 10. Dezember 2023, 14:34 Uhr
Das Gesundheitssystem von Mexiko umfasst öffentliche und private Einrichtungen sowie private Ärzte. Dienstleistungen des Gesundheitssystems werden komplett auf dem freien Markt gehandelt, also sind diese denen vorbehalten, die es sich leisten können. Dies betrifft auch Ärzte, die in ihrer eigenen Praxis oder in einer Klinik arbeiten. Andererseits konnte seit 2012 durch einen ausgeklügelten Versorgungsprozess sichergestellt werden, dass ein großer Teil der mexikanischen Bevölkerung medizinisch versorgt wird.[1] Ende 2013 gab es 4466 Krankenhäuser in Mexiko.[2]
Geschichte
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Krankenhäuser gab es in Mexiko erstmals im frühen 16. Jahrhundert, eingeschlossen der Krankenhäuser, die exklusiv für die indigene Bevölkerung waren. Einige wurden von der Krone gegründet, andere wurden privat gestiftet, die meisten allerdings von der katholischen Kirche. Bischof Vasco de Quiroga gründete Krankenhäuser in Michoacán im 16. Jahrhundert. In Mexiko-Stadt gründete der Eroberer Hernán Cortés das Krankenhaus Hospital de Jesús Nazareno für Indianer, das noch heute als Krankenhaus fungiert.[3][4][5] Das Hospicio Cabañas in Guadalajara, Jalisco, Mexiko, wurde 1791 eröffnet. Diese Einrichtung ist noch immer in Betrieb und ist nun UNESCO-Welterbe. Dieses Hospital ist eines der ältesten und größten in Lateinamerika. Zweck der Gründung durch den Bischof von Guadalajara war die Anbietung der Funktionen Arbeitshaus, Hospital, Waisenhaus und Armenhaus unter einem Dach.
Das mexikanische Gesundheitsprogramm IMSS wurde 1943 während der Präsidentschaft von Manuel Avila Camacho errichtet.[6] In den frühen 1990er Jahren zeigte sich klar, dass Mexiko sich nun in einem Übergangsstadium bei der Gesundheitsversorgung der Bevölkerung befand. Verglichen mit 1940 oder auch 1970 hatte das Mexiko der 1990er Jahre sichtbare Sterblichkeitszahlen, die eher einem entwickelten Land entsprachen.[7] Während der Schweineinfluenza 2009 sagte der WHO Direktor, dass Mexiko vorbildlich reagiere. Damit meinte er schnelles und transparentes Melden, gute Kontrollmessungen und großzügiges Bereitstellen von Daten und Proben. Auch die CDC-Grippe-Direktorin Nancy Cox sprach von einer die Welt beeindruckenden Reaktion von Mexiko.[8]
Das Zentrum für Forschung und Entwicklung in Gesundheitswissenschaften in Monterrey besteht seit 2009.
Private Gesundheitsversorgung
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Etwa zwei Drittel der 2988 Krankenhäuser Mexikos sind privat, jedoch sind weniger als 10 % der mexikanischen Bevölkerung ausreichend versichert, sodass ein Großteil der Bevölkerung diese Dienstleistungen privat zahlen muss.[2]
Staatliche Gesundheitsversorgung
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Staatliche Gesundheitsversorgung wird durch ein aufwendiges System durch die mexikanische Regierung bereitgestellt. Es steht laut Artikel 4 der mexikanischen Verfassung allen mexikanischen Bürgern zur Verfügung. Die Versorgung ist je nach Arbeitsverhältnis (Spanisch: derechohabiente’s) vom Staat teilweise oder ganz subventioniert. Alle mexikanischen Bürger sind grundsätzlich empfangsberechtigt für subventionierte Gesundheitsleistungen der Einrichtungen des bundesstaatlichen Secretaría de Salud (vergleichbar mit einem Gesundheitsministerium), unabhängig vom Beschäftigungsverhältnis.
Das Secretaría de Salud bietet allen Mexikanern, die keine formale Beschäftigung haben Versorgung. Dieses Programm versorgt über 55 Millionen Menschen.[9] Zur Inanspruchnahme der staatlichen Hilfsprogramme berechtigt sind jedoch auch Bürger in einem Beschäftigungsverhältnis und die von ihnen abhängigen Menschen. Das IMSS-Programm stützt sich finanziell auf drei Säulen: Arbeitnehmer, Arbeitgeber und Staat. Etwa 58 Millionen Mexikaner werden durch das IMSS versichert.
Das IMSS ist nicht für Angestellte des öffentlichen Sektors zuständig. Diese werden durch das Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado (ISSSTE, deutsch: Institut für soziale Sicherheit und Dienstleistungen für Angestellte des Staates) versichert. Es ist zuständig für alle Gesundheits- und Sozialleistungen an Staatsbedienstete auf lokaler, regionaler und nationaler Ebene. Unter die Zuständigkeit des ISSSTE fallen fast 13 Millionen Menschen.[9] Die Regierungen der Staaten in Mexiko haben auch unabhängig von den Programmen der mexikanischen Bundesregierung eigene Gesundheitsprogramme. In den meisten Staaten gibt es kostenlose oder teilweise subventionierte Leistungen für die Bürger des jeweiligen Staates.[10] Das Secretaría de Salud ist mit 809 Krankenhäusern in ganz Mexiko die größte öffentliche Institution im Gesundheitswesen des Landes. Das IMSS garantiert den angestellten Bürgern und deren Familien Krankenhausversorgung in den zugehörigen 279 Krankenhäusern. Das ISSSTE garantiert den Staatsbediensteten die Versorgung in ihren 115 Krankenhäusern. Die restlichen 279 Krankenhäuser Mexikos gehören zu den Einrichtungen des Staates, dem Secretaría de la Defensa Nacional (Verteidigungsministerium), dem Secretaría de Marina (Marine), dem Mineralölunternehmen Petroleos Mexicanos und dem Roten Kreuz.[11] Die staatliche Krankenhausinfrastruktur muss 1,973 Millionen km² abdecken. Entsprechend besteht die öffentliche Versorgung auch aus einem ausgedehnten Netz von vielen kleinen Krankenhäusern. Über 50 % dieser öffentlichen Einrichtungen haben weniger als 50 Betten.
Rettungsdienst
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]In einer Arte-Dokumentation aus dem Jahr 2019[12] wird berichtet, dass in Mexiko-Stadt für circa 9 Millionen Einwohner lediglich 45 Krankenwagen zur Verfügung stehen. Dies führt zum Vorhandensein von privaten Notfallambulanzen ohne Zulassung und nachgewiesene Mindeststandards, welche im Notfall von korrupten Polizeibediensteten Notrufe weitergeleitet bekommen, sich im Anschluss Verfolgungsjagden zum Unfallort liefern und auf die private Zahlungsbereitschaft und -fähigkeit der behandelten Personen angewiesen sind.
Statistik
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Statistiken zeigen, dass sich das Gesundheitssystem in Mexiko seit den 1970er Jahren sehr verbessert hat. Jedoch liegt Mexiko im OECD-Vergleich sowohl im Gesundheitsniveau als auch in der Versorgungsverfügbarkeit zurück.[13]
Entwicklung der Lebenserwartung in Mexiko über Zeit
Zeitraum | Lebenserwartung
in Jahren |
Zeitraum | Lebenserwartung in
Jahren |
---|---|---|---|
1950–1955 | 50,7 | 1985–1990 | 69,9 |
1955–1960 | 55,3 | 1990–1995 | 71,9 |
1960–1965 | 58,5 | 1995–2000 | 73,7 |
1965–1970 | 60,3 | 2000–2005 | 74,9 |
1970–1975 | 62,6 | 2005–2010 | 75,7 |
1975–1980 | 65,3 | 2010–2015 | 76,5 |
1980–1985 | 67,8 |
Quelle: UN[14]
Effizienz und Erschwinglichkeit
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Einwohner der Vereinigten Staaten, die nah an der Grenze zu Mexiko leben, passieren immer öfter die Grenze zu Mexiko für medizinische Versorgung.[15] Beliebte Behandlungen sind unter anderem zahnärztliche Versorgung und plastische Chirurgie. Zahnärztliche Behandlungen in Mexiko kosten oftmals nur etwa 20 bis 25 Prozent von Behandlungen in den USA,[16] während andere medizinische Dienstleistungen in Mexiko etwa ein Drittel kosten.[15]
Allgemeine Krankenversicherung
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Am 1. Dezember 2006 schuf die mexikanische Regierung ein neues Krankenversicherungsprogramm für eine neue Generation. Dem folgte am 16. Februar 2009 die Ankündigung von Präsident Felipe Calderon zum Gesundheitswesen, in der er erklärte, dass bei anhaltendem Fortschritt des Landes ab 2011 eine allgemeine Krankenversicherung finanzierbar sei. Eine allgemeine Krankenversicherung für schwangere Frauen wurde am 28. Mai 2009 angekündigt und seit August 2012 ist die allgemeine Krankenversicherung für jedermann eingeführt.[17]
Soziale Einflüsse
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Soziale Determinanten der Gesundheit in Mexiko sind Faktoren, die das Gesundheitsniveau in bestimmten Bevölkerungsgruppen beeinflussen. Diese Faktoren bestehen aus Bedingungen, in denen Menschen aufwachsen, leben, arbeiten und altern. Die Ungleichheit des Gesundheitsniveaus in den Bevölkerungsgruppen wird von sozialen Faktoren beeinflusst. In der letzten Dekade zeigte sich in Mexikos Gesundheitssystem ein großer Fortschritt, denn der Zugang zu Dienstleistungen im Gesundheitssektor ist deutlich vergrößert worden. Die Sterblichkeitsrate ist auch gesunken. Allerdings weist das Gesundheitssystem noch immer große Ungleichheiten auf und das Gesundheitsniveau ist weiterhin von sozialen Faktoren bestimmt.
Siehe auch
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]Einzelnachweise
[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]- ↑ Mexico achieves universal health coverage, enrolls 52.6 million people in less than a decade. Harvard School of Public Health, 15. August 2012, abgerufen am 16. September 2013.
- ↑ a b Global Health Intelligence.
- ↑ David Howard: The Royal Indian Hospital of Mexico City. Arizona State University Center for Latin American Studies, Tempe 1979, Special Studies 20.
- ↑ Carmen Venegas Ramírez: Régimen hospitalario para indios en la Nueva España.
- ↑ Josefina Muriel: Hospitales de la Nueva España. 2 Bände.
- ↑ Mexico’s health care lures Americans.
- ↑ Health Care and Social Security.
- ↑ Mexico Wins Praise for Swine Flu Response.
- ↑ a b Mexican National Statistics Institute: INEGI.
- ↑ Quienes Somos. ( vom 21. Juli 2009 im Internet Archive)
- ↑ National Health Information System, DGIS – SALUD.
- ↑ programm.ard.de ( vom 14. Oktober 2023 im Internet Archive)
- ↑ Country profile: Mexico (PDF; 157 kB)
- ↑ World Population Prospects - Population Division - United Nations. Abgerufen am 6. August 2017.
- ↑ a b Philip J. Hilts: Quality and Low Cost of Medical Care Lure Americans to Mexican Doctors. In: The New York Times. 23. November 1992.
- ↑ Manuel Roig-Franzia: Discount Dentistry, South of The Border. In: The Washington Post. 18. Juni 2007.
- ↑ Mexico achieves universal health coverage, enrolls 52.6 million people in less than a decade. 15. August 2012, abgerufen am 27. Januar 2016.