
Televorot: The Role of Television Coverage in Russia's August 1991 Coup
Author(s): Victoria E. Bonnell and Gregory Freidin
Source: Slavic Review, Vol. 52, No. 4 (Winter, 1993), pp. 810-838
Published by: The American Association for the Advancement of Slavic Studies
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/2499653
Accessed: 18/04/2010 13:30

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of JSTOR's Terms and Conditions of Use, available at
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp. JSTOR's Terms and Conditions of Use provides, in part, that unless
you have obtained prior permission, you may not download an entire issue of a journal or multiple copies of articles, and you
may use content in the JSTOR archive only for your personal, non-commercial use.

Please contact the publisher regarding any further use of this work. Publisher contact information may be obtained at
http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=aaass.

Each copy of any part of a JSTOR transmission must contain the same copyright notice that appears on the screen or printed
page of such transmission.

JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide range of
content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and facilitate new forms
of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

The American Association for the Advancement of Slavic Studies is collaborating with JSTOR to digitize,
preserve and extend access to Slavic Review.

http://www.jstor.org

http://www.jstor.org/stable/2499653?origin=JSTOR-pdf
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp
http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=aaass


REVIEW ARTICLE 

Televorot: The Role of Television Coverage in 
Russia's August 1991 Coup 

Victoria E. Bonnell and Gregory Freidin 

... Ho ceiPiac H4eT apyraq apama ... 

B. HacTepHaK, "FaMJIeT" I 

When the State Committee on the State of Emergency (henceforth the 
Emergency Committee) seized power in the early morning of 19 August 
1991, it took steps immediately to assert control over Central Televi- 
sion, radio and the press. At one o'clock in the morning on 19 August, 
Gennadii Shishkin, first deputy director of TASS, was awakened by a 
phone call from Leonid Kravchenko, the conservative director of Gos- 
teleradio (the State Committee on Television and Radio) and asked to 
come to Central Committee headquarters.2 By 2 a.m., the chief editor 
of the nightly news program "Vremia" had been awakened. Then, at 
dawn, military vehicles and paratroopers surrounded the Gosteleradio 
building at Ostankino.3 

We are grateful to Elliott Mossman for proposing that we write a paper on Russian 
television coverage of the August 1991 coup. His support and encouragement helped 
us to complete this project.Joelle Ehre at the Harriman Institute, Columbia University, 
and PeggeJ. Abrams at the Media Center, Duke University, were extremely helpful in 
providing video tapes of Russian television broadcasts during the week of the coup. 
We would like to thank Nancy Condee, George Breslauer, Todd Gitlin, Eric Naiman, 
Anne Nesbet, Vladimir Padunov, Yuri Slezkine, Victor Zaslavsky and Reginald Zelnik 
for their valuable comments and suggestions. An earlier draft of the paper was pre- 
sented at the Fourth Meeting of the Working Group on Contempor-ary Russian Cul- 
ture, "Russian Culture/Soviet Hieroglyphics," held with support of the Social Science 
Research Council, the British Film Institute and the School for Slavonic and East 
European Studies at the University of London, 5-9July 1993. 

1. "A different drama is now playing . .." Boris Pasternak, "Hamlet." 
2. In February 1991, USSR Gosteleradio was renamed the All-Union State Com- 

pany for Television and Radio Broadcasting. On the situation in Gosteleradio before 
the coup, see Vera Tolz, "The Soviet Media," RFE/RL Research Report 1, no. 1 (3January 
1992): 29-30. 

3. For details, see Bill Keller's interview with Sergei Medvedev, "Getting the News 
on 'Vremia'" arid the "Chronology of Events of August 19, 20, 21" in Victoria E. 
Bonnell, Ann Cooper and Gregory Freidin, eds., Russia at the Barricades: Eyewitness 
Accounts of the August 1991 Coup (Armonk: M.E. Sharpe, 1994), part 5. Accounts of the 
coup and its aftermath may be found in the following Russian sources: Avgust-91 
(Moscow: Izdatel'stvo politicheskoi literatury, 1991); ...Deviatnadtsatoe, dvadtsatoe, dvad- 
tsat'pervoe... .: svobodnoe radio dlia svobodnykh liudei (Moscow: Shakur-Invest, 1991); Kras- 

Slavic Review 52, no. 4 (Winter- 1993) 



Televorot 811 

By 6 a.m., arrangements were complete. From that time until the 
flight of the putschists on Wednesday afternoon, 21 August, regular 
television programming was suspended and the central channels be- 
came instead vehicles for the transmission of official announcements, 
news and press conferences.4 A similar policy went into effect in radio 
broadcasting, although several local stations managed to elude official 
control. In Moscow, all but nine central and local newspapers were 
silenced by the Emergency Committee.5 

Since the actions of the plotters were concentrated in Moscow, 
Leningrad and the Baltic republics, most people in the Soviet Union 
(and even some who lived in these cities) acquired information about 
the events, especially during the first two critical days, primarily 
through television and, to a much lesser extent, through newspapers 

noe ili beloe? Drama Avgusta-91: Fakty, gipotezy, stolknovenie mnenii (Moscow, 1991); Ko- 
richnevyi putch krasnykh, avgust '91: Khronika, svidel'stva pressy, fotodokumenty (Moscow: 
Tekst, 1991); Khronika putcha: chas za chasom: Sobytiia 19-22 avgusta 1991 v svodkakh 
Rossiiskogo Informatsionnogo Agentstva (Leningrad, Agentstvo 1991); Putch: Khronika tre- 
vozhnykh dnei (Moscow, 1991); V. Stepankov and E. Lisov, Kremlevskii zagovor (Moscow: 
Progress, 1992). English language sources on the coup include the following: James 
H. Billington, Russia Transformed: Breakthrough to Hope: Moscow, August 1991 (New York: 
Free Press, 1992); Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades: Eyewitness 
Accounts of the August 1991 Coup; John B. Dunlop, The Rise of Russia and the Fall of the 
Soviet Empire (Princeton: Princeton University Press, 1993); Mikhail Gorbachev, The 
August Coup: The Truth and the Lessons (New York: Harper Collins, 1991); Amy Knight, 
"The Coup that Never Was: Gorbachev and the Forces of Reaction," Problems of Com- 
munism (November/December 1991); Stuart H. Loory and Ann Imse, eds., Seven Days 
That Shook the World (Atlanta: Turner Publishing, 1991); Michael Mandelbaum, "Coup 
de Grace: The End of the Soviet Union," Foreign Affairs 71, no. 1 (1991-1992): 164-83; 
William E. Odom, "Alternative Perspectives on the August Coup," Problems of Com- 
munism (November/December 1991): 13-17; David Remnick, Lenin's Tomb: The Last Days 
of the Soviet Empire (New York: Random House 1993); Lilia Shevtsova, "The August 
Coup and the Soviet Collapse," Survival 34, no. 1 (Spring 1992); Anatole Shub, "The 
Fourth Russian Revolution: Historical Perspectives," Problems of Communism (Novem- 
ber/December 1991):20-26; Hedrick Smith, The New Russians (New York: Random 
House, 1991); Melor Sturua, "The Real Coup," Foreign Policy, no. 85 (Winter 1991). 

4. Resolution No. 1, issued by the Emergency Committee on 19 August, decreed 
that a specially created organ under the GKChP would "establish control over the 
means of communication." Resolution No. 3, issued on 20 August, gave further details 
concerning Gosteleradio's control over all Central and local TV and radio broadcast- 
ing in the USSR. The resolution prohibited television and radio broadcasts by the 
RSFSR channels, especially "Moscow Echo," because they "do not promote the process 
of stabilization of the situation in the country." The USSR KGB and MVD were au- 
thorized to take measures to carry out the resolution. Avgust-91:27, 75-76. 

5. "Radio Rossiia" and "Ekho Moskvy," both established in 1990, continued to 
broadcast from the White House and other locations during the coup, as did several 
other stations on short and medium wave frequencies (Putch: khronika trevozhnykh dnei, 
91-92). The nine newspapers permitted to continue publication were: Trud, Rabochaia 
tribuna, Izvestiia, Pravda, Krasnaia zvezda, Sovetskaia Rossiia, Moskovskaia pravda, Lenin- 
gradskoe znamia and Sel'skaia zhizn'. During the coup, Soviet citizens with short wave 
radios were able to receive news from foreign stations, most importantly Radio Liberty 
and the BBC. 



812 Slavic Review 

and radio.6 Eventually, television brought into people's homes most of 
the dramatic moments occasioned by the coup: the tanks rolling into 
Moscow, the building of barricades and Yeltsin mounting a tank on 
19 August; mass pro-democracy rallies in Moscow and Leningrad on 
20 August; the tank incident that led to the death of three civilians 
defending the White House in the early hours of 21 August; the return 
of Gorbachev to Moscow twenty-four hours later; the celebration of 
Freedom Day on 22 August; and the funeral on 24 August. Television 
provided people with a great deal of information during the coup and 
by no means all of it proved favorable to the plotters. Predictably, the 
plotters attempted to use television as a mouthpiece for the Emergency 
Committee and to suppress information that contradicted the image 
of a smooth transition to emergency rule. They operated on assump- 
tions that dated from the era before glasnost', when television had been 
a dependable, cowed propaganda instrument of the regime, promoting 
its glories and editing out the slurred speech and mispronunciations 
of its leaders.7 

Here, as in other respects, members of the Emergency Committee 
and their supporters underestimated the changes that had taken place 
in Soviet mass media since 1985. The previous six years had brought 
far-reaching changes to television, gradually transforming it into a gen- 
uine forum for a broad range of ideas.8 When Kravchenko was ap- 
pointed the head of Gosteleradio in fall 1990, he took steps to elimi- 
nate some of the more outspoken programs, such as the popular 
"Vzgliad" (viewpoint) which featured controversial reporting and dis- 

6. The following television programs were viewed for this essay (all dates refer 
to 1991): "Vremia": 19, 20, 21, 22, 23, 25 August, 19 September; Vzgliad": 22, 23, 25 
August; "Fakt": 20 August; "Piatoe koleso": 20 August; "600 sekund": 20 August; "Vesti": 
21, 22 August; "Novosti": 19 September; "Do shestnadtsati i starshe": 19 September. 
Televised press conferences: Gennadii Yanaev et al: 19 August; Vladimir Shcherbakov: 
21 August; Mikhail Gorbachev: 22 August; Arkadii Vol'skii et al: 21 August. Other 
coverage: session of the Russian Parliament: 21 August; funeral: 24 August; interview 
with Yeltsin: 25 August. 

7. On Soviet television before 1985, see Mark H. Hopkins, Mass Media in the USSR 
(New York: Pegasus, 1970); Ellen Propper Mickiewicz, Media and the Russian Public (New 
York: Praeger, 1981); idem, Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union (New 
York: Oxford University Press, 1988); ; Kristian Feigelson, L'U.R.S.S. et sa television 
(Paris: Institut national de l'audiovisual, 1990). The last years of Brezhnev's regime 
saw a torrent ofjokes about his slurred speech and the official doctoring of recordings. 
In one of the most popular jokes of this type, audio engineers are trying to puzzle out 
what Brezhnev had in mind when he offered praise to sosiski sranye (crappy hotdogs). 
They finally realize that what he meant to say was sotsialisticheskie strany (socialist coun- 
tries) and spliced those words into the tape. 

8. For a perceptive discussion of the early impact of glasnost' on television, see 
Mickiewicz, Split Signals; James Dingley, "Soviet Television and Glasnost'," in Julian 
Graffy and Geoffrey A. Hosking, eds., Culture and the Media in the USSR Today (New 
York: MacMillan, 1989); Feigelson, L'U.R.S.S. et sa television; Brian McNair, Glasnost, 
Perestroika, and the Soviet Media (London: Routledge, 1991); Marsha Siefert, ed., Mass 
Culture and Perestroika in the Soviet Union (New York: Oxford University Press, 1991). 



Televorot 813 

cussions of current affairs.9 Such repressive measures soon provoked 
a response from those more sympathetic to the aims of glasnost'. The 
USSRJournalists' Union expelled Kravchenko on 12 April 1991, citing 
his efforts to reintroduce censorship on television. A number of well 
known commentators resigned from Central Television in "a dramatic 
protest" against Kravchenko's policies."0 

That the spirit of glasnost' had made deep inroads into Gostele- 
radio despite Kravchenko's conservative leadership soon became evi- 
dent on 19 August. Faced with an order to return to the pre-1985 style 
and content of journalism, some reporters, cameramen, editors and 
supervisors at Gosteleradio did their best to circumvent the new rules. 
The situation at Leningrad television-for some years a maverick sta- 
tion in the production of controversial programs-was even more re- 
markable." Boris Petrov, the president of Leningrad television, co- 
operated fully with the democratic opposition, led by Mayor Anatolii 
Sobchak. With a viewing audience of about forty-five million people 
extending to Moscow, the Baltic republics and Belarus', the Leningrad 
station exerted considerable influence. On the first day of the coup, 
Petrov secured a satellite connection to facilitate broadcasting beyond 
the station's normal range.12 

From the inception of the crisis, Central and Leningrad television 
transmitted reports, images and commentary that conveyed not just 
one version of the events-the official version promoted by the Emer- 
gency Committee-but several other views of what was happening and 
why. There were, in fact, three major "scripts" that dominated media 
coverage of the coup. By "script" or "scenario" we do not mean a 
prepared text that a director or an actor uses in a theatrical perfor- 
mance."3 Rather, we are suggesting that the leading individuals and 

9. In addition, Kravchenko interfered with the broadcasts of "TSN," a news pro- 
gram that provided an alternative to the official news, "Vremia." His move to suppress 
"TSN" in March 1991 was a response to the program's coverage of the events in 
Lithuania and Latvia in January. Under his leadership, Central Television broadcasts 
"constantly criticized the RSFSR leadership and the democratic forces opposing the 
Communist Party of the Soviet Union (CPSU). See Tolz, "The Soviet Media," 29-30 
for more details on Kravchenko's efforts to curb glasnost' on Central Television. 

10. Later in April 1991, the union recalled Kravchenko as its representative to 
the USSR Supreme Soviet, a position to which he had been elected by the union in 
1989. Among those who resigned were Vladimir Pozner, Vladimir Tsvetov, Aleksandr 
Liubimov and Vladimir Molchanov (ibid.). 

11. In the era of glasnost', the Leningrad studio produced some of the most 
probing and provocative programs on television anywhere in the USSR, including 
"600 Seconds," "The Fifth Wheel" and "Alternative" (Sergei Aleksandrovich Muratov, 
"Soviet Television and the Structure of Broadcasting Authority," in Siefert, ed., Mass 
Culture and Perestroika: 174). 

12. See the interview with Anatolii Sobchak, "Breakthrough: The Coup in St. 
Petersburg" in Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 3; Fie- 
gelson, 85. 

13. "Script," according to The American Heritage Dictionary, is, among other things, 
"a text of a play, broadcast, or motion picture; especially the copy of a text used by 
the director or performer." 



814 Slavic Review 

groups during the coup had intellectual agendas and political outlooks 
already well formed before the curtain rose on the putsch (hence, our 
"script"), and that these, in turn, shaped their responses to the events 
as they unfolded during the crucial three days and subsequently.14 
Furthermore, "script" implies for us a set of symbols, images and styles 
which, in accordance with a given situation, signal actors to act or 
improvise and signal "audiences" to interpret what they see in partic- 
ular ways. The theatrical metaphor is, of course, an essential ingredient 
in politics in general and in mass politics in particular, a theme well 
researched and well documented in cultural and political scholar- 
ship."5 What makes "script" (stsenarii) even more apposite is that it was 
used by various public figures, along with such related theatrical no- 
tions as "plot" (siuzhet), "action" or "performance" (igra), "characters" 
(personazhi) and "to perform or act according to a script" (razygryvat'). 
Gorbachev's recollections of the coup offer a telling passage: 

... during the preceding days, I had actually been working with my 
assistant Chernyayev on a major article. It dealt with the situation in 
the country and the possible ways it might evolve. And one of the 
scenarios considered was in fact the introduction of a state of emer- 
gency. And now the characters from it had turned up here. My reason- 
ing about that scenario was that it would be a disaster for our society 
and a dead end, that it would turn the country back and ruin every- 
thing we now have [emphasis added].16 

14. For a pioneering discussion of a similar symbiosis between television and 
politics in the United States, see Todd Gitlin, The Whole World Is Watching: Mass Media 
in the Making and Unmaking of the New Left (Berkeley: University of California Press, 
1980). 

15. Kenneth Burke, A Grammar of Motives (Berkeley: University of California Press, 
1969); Victor Turner, Dramas, Fields, and Metaphor: Symbolic Action in Human Society (Ith- 
aca: Cornell University Press, 1974); Karen Hermassi, Polity and Theater in Historical 
Perspective (Berkeley: University of California Press, 1977); Clifford Geertz, "Centers, 
Kings, and Charisma: Reflections on the Symbolics of Power," in Local Knowledge: 
Further Essays in Interpretive Anthropology (New York: Basic Books, 1983), 121-46, idem., 
Negara: The Theatre State In Nineteenth-Century Bali (Princeton: Princeton University Press, 
1980); Iu. Lotman, "Teatr i teatral'nost' v stroe kul'tury nachala XIX veka," Stat'i po 
tipologii kul'tury (Tartu; Tartuskii gosudarstvennyi universitet, 1973), 42-73; Lu. Lotman 
and B. Uspenskii, "The Stage and Paintings as Code Mechanisms for Cultural Behavior 
in the Early Nineteenth Century" in The Semiotics of Russian Culture, Michigan Slavic 
Contributions no. 11, ed. Ann Shukman (Ann Arbor: Department of Slavic Languages 
and Literatures, 1984). For a study of bolshevik holiday celebrations as political theater 
before the era of television, see James von Geldern, Bolshevik Festivals, 1917-1921 
(Berkeley: University of California Press, 1993). 

16. Gorbachev, The August Coup, 23. Gorbachev echoes here almost verbatim the 
statements he made in interviews immediately following his return to Moscow on 22 
August 1991. In his televised press conference on that day, he also used such terms as 
"tiazhelaia drama" (a heavy drama) and 'Jars" (farce) to describe the coup d'etat. In his 
25 August interview with Soviet TV, Yeltsin, too, resorted several times to the term 
"script" in describing the plotters' course of action. Aleksandr Kabakov, a popular 
writer and the author of the sensational 1991 best-seller Nevozvrashchenets, claimed in 
the TV program "Vzgliad," aired on 23 August 1991, that his most recent novel, 



Televorot 815 

The Emergency Committee's script was signaled, first of all, by its 
"Appeal to the Soviet People" and other decrees and resolutions issued 
on the morning of 19 August.17 But their views were already well known. 
In the months preceding the coup, conservative groups in the RSFSR 
Communist Party and leading members of the KGB, MVD and military 
forces had closed ranks with ultra-nationalist writers in opposition to 
perestroika and the impending Union Treaty. In mid-June, future 
putschists Valentin Pavlov, Dmitrii Yazov, Boris Pugo and Vladimir 
Kriuchkov attempted to carry out a "constitutional coup d'etat" by 
expanding the power of Prime Minister Pavlov, an outspoken critic of 
the union treaty that was then being negotiated. Their efforts failed. 
On 23 July twelve Soviet leaders, including high-ranking army officers, 
published a dramatic appeal in a right-wing paper, Sovetskaia Rossiia, 
calling on Soviet citizens to resist the break-up of the union.18 

According to the conspirators, the crisis in the Soviet system-a 
situation they characterized as imminent chaos and anarchy-could 
only be resolved by revitalizing the country's links with the past, which 
for them meant the Soviet Union before perestroika. This desire to 
reconnect was encoded in the very designation of their committee, the 
GKChP, translating into the lumbering Gosudarstvennyi komitet po chrez- 
vychainomu polozheniiu (State Committee on the State of Emergency). 
These initials implied an association with the venerable ChK (Cheka), 
the progenitor of the KGB, with KP, the Russian initials for the Com- 
munist Party, and, of course, with ChP (an emergency situation), an 
overused colloquialism over the seventy-five years of incessant "emer- 
gency situations" in the economy, society and politics. The continuity 
thus implied was that of the Communist Party, the military-industrial 
complex, the secret police and, more generally, a unified state untrou- 
bled by the nationalist aspirations of its member republics. 

The most important counterpoint to the Emergency Committee's 
scripting of events between 19 and 21 August came from the demo- 
cratic resistance, led by Yeltsin. Yeltsin's response to the formation of 
the GKChP was swift. By 9 a.m., he had issued an "Appeal to the 

Sochinitel?, had scripted in advance many of the developments that took place on 19-21 
August (we thank Nancy Condee for the reference to Sochinitel'). Characteristically, 
General Aleksandr Lebed' who, together with his commanding officer General Pavel 
Grachev, did most to prevent the storming of the White House, entitled his forthcom- 
ing memoirs Spektakl' nazyvalsia putch (the show was called putsch). The memoir is 
currently being serialized in Literaturnaia Rossiia (the first installment, Literaturnaia 
Rossiia, no. 34-35 [24 September 1993]). 

17. The following were issued at the inception of the coup: a decree by Gennadii 
Yanaev announcing his assumption of power because of Gorbachev's ill-health; an 
"Appeal to the Soviet People" from the Emergency Committee; "Resolution No. 1 of 
the Emergency Committee"; a declaration from Yanaev, Pavlov and Baklanov; Yanaev's 
appeal to foreign nations and the United Nations Secretary General. In addition, there 
was a statement by A. Luk'ianov, president of the USSR Supreme Soviet on the Union 
Treaty. 

18. Scott R. McMichael, "Moscow Prelude: Warning Signs Ignored," Report on the 
USSR 3, no. 36 (1991): 8-11. 



816 Slavic Review 

Citizens of Russia."19 This was followed by other statements and de- 
crees in the course of the day.20 Shortly after noon, he held a press 
conference in the White House and at 1 p.m. he mounted tank no. 
110 of the Taman Division near the White House and appealed to 

6 8..,';~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~.... ........... 

.. 

Muscovites and all citizens of Russia to give a worthy response to those 
involved in the putsch and to demand the return of the nation to 
normal constitutional development.2' 

When the crisis began, the position of Yeltsin and the Russian 
democrats was also already widely known. They advocated the creation 
of a new Russia-a country, a culture and a polity-that would be, 
through a miraculous act of will and plenty of wishful thinking, dis- 
continuous with Soviet and much of pre-Soviet history. Theirs was to 

19. The "Appeal to the Citizens of Russia" was co-authored and cosigned by Ivan 
Silaev, chairman of the RSFSR Council of Ministers, and Ruslan Khasbulatov, acting 
chairman of the RSFSR Supreme Soviet. 

20. "Decree of the President of the RSFSR No. 59" (declaring the Emergency 
Committee unconstitutional, its actions null and void, and those involved subject to 
criminal penalties); "Appeal of the President of the RSFSR to Soldiers and Officers 
of the USSR Armed Forces, KGB, MVD"; and "Decrees of the President of the RSFSR" 
nos. 60, 61, 62, 63. The texts of all the preceding appear in Avgust-91: 34-42, 61-62. 

21. "Chronology of Events of August 19, 20, 21," in Bonnell, Cooper and Freidin, 
eds., Russia at the Barricades. 



Televorot 817 

be a democratic Russia, one that had no connection with either com- 
munism or the empire. The barricades were not related to those of 
the Paris Commune or the 1905 "dress rehearsal of 1917." They hailed 
instead from the landmarks of struggle against communism: the streets 
of Budapest in 1956, Prague in 1968, the Gdansk shipyards and, most 
recently, the streets of Vilnius inJanuary 1991 where the old tried-and- 
true bolshevik script of "national salvation" was applied on a smaller 
scale in preparation for the August counter-revolution.22 

A third script-the perestroika script-remained on the sidelines 
during the first two days of the crisis, only to emerge with Gorbachev's 
release from incarceration on 21 August. Unwilling to change his per- 
spective even after the coup, Gorbachev persisted in reading from that 
script, which portrayed the country's democratic future as flowing out 
of her cruel and tyrannical communist past. Socialism and the Com- 
munist Party as the sole surviving pan-Union political institution could 
not be omitted from his script. But, if before the putsch a drama re- 
volving around the socialist idea and the Party was attracting fewer 
and fewer good actors, not to mention an increasingly sparse audience, 
it became a solo performance in a nearly empty theater after the coup 
had failed. 

In an era of instant replay, major political players and commen- 
tators tend to swap rhetoric as much as they swap their primary func- 
tions: commentators are a real force in the political game, which in 
the era of nationalism and democracy revolves around symbols, 
whereas politicians use their authority and visibility to shape the public 
discourse in a way that automatically implies a framework of legitimacy 
for their policies. Having gone through the school of bolshevism, with 
its treasury of experience in manipulating public discourse, having 
graduated from the academy of Gorbachev's glasnost', which intro- 
duced into public consciousness the necessity of logical reasoning, 
open-minded analysis, humanistic values and, almost, public honesty, 
the players and commentators of the August days were offered an 
unprecedented opportunity to deploy their rhetorical and aesthetic 
skills. It was as if their life depended on it, and in fact it did. 

22. Sergei Medevdev's 19 August "Vremia" segment discussed below included a 
Moscow intellectual who explicitly drew the connection between the events in Vilnius 
and the August coup. For A. Akhmedov, a member of the Popular Front of Azerbaijan 
who went to Moscow during the coup, this association was also self-evident. As he said 
during the funeral on 24 August: "I came to Moscow as soon as the coup started... It 
was a continuation of the bloody events in Baku and Vilnius, where I was during the 
January bloodshed. And the three boys whom we are burying today died for the same 
cause that people in other republics have given their lives for" (V. Konovalov, E. 
Maksimova and L. Savel'eva, "Proshchanie," Avgust 91: 217). See also Valerii Zavorot- 
nyi's "Letter from Leningrad" which recounts that the leader of the team building 
barricades in Leningrad on 19 August had learned barricade construction in Vilnius 
where he helped to guard the Parliament building as a member of the Leningrad 
detachment of young volunteers (Bonnell, Cooper, Freidin, eds., Russia at the Barricades, 
part 4). 



818 Slavic Review 

19 August, Day One: Two Scripts 

With the seizure of power in the early morning of 19 August, the 
eight plotters declared their actions to the world and put forward their 
claim to legitimacy. Even before the specific formulations in the 
GKChP's decrees, resolutions and appeals could be grasped, the style 
of presentation by television announcers immediately gave a distinc- 
tive clue concerning their position: a vintage Soviet script, the absence 
of the word "communism" notwithstanding. In fact, the tone of voice 
and intonations-ponderous and solemn, reminiscent of the days when 
the Party still had its sacred aura and its pronouncements resonated 
like the word of God-alerted people to a major change not just of 
government but of their entire style of life. After six years of glasnost' 
and perestroika, the announcers of 19 August were, discursively and 
gesturally, herding people back to a time before 1985.23 

The Emergency Committee's major declaration, the "Appeal to the 
Soviet People," was read numerous times on television the first day.24 
With its heavy emphasis on the vocabulary of Soviet patriotism and 
official Russian nationalism, it is reminiscent of the "developed so- 
cialism" of the Brezhnev era. The terms "fatherland" (otechestvo) and 
"motherland" (rodina) appear numerous times. They are code words, 
loosely but unmistakably associated with the renascent right-wing Rus- 
sian nationalism of the imperial variety (otechestvo) and traditional So- 
viet-style patriotism (rodina). The proclamation concludes with a sum- 
mons to manifest "patriotic readiness" and to restore "age-old 
friendship in the unified family of fraternal peoples and the revival of 
the fatherland."25 

Apart from regular readings of the Emergency Committee's pro- 
clamations and decrees, Central Television broadcast no additional 
news or information until the late afternoon on 19 August. Ballet, 
opera and classical music-all harking back to the good old days when 
Soviet mass media was dominated by edifying material-replaced the 
"aerobicized" fare found on Central Television in the twilight years of 
perestroika.26 Then a real TV news event took place: the Emergency 

23. Prior to glasnost', television announcers read their texts "practically by rote, 
and words like 'I' and 'I think' were excluded." The style of the announcer and an- 
chorperson had been changing under Gorbachev; on the day of the coup the style of 
presentation reverted back to the old form. On changes in style under glasnost', see 
Muratov, "Soviet Television and the Structure of Broadcasting Authority," in Siefert, 
Mass Culture and Perestroika in the Soviet Union, 175. 

24. The statement was dated 18 August 1991 and signed "Gosudarstvennyi kom- 
itet po chrezvychainomu polozheniiu v SSSR." When the text was published in Izvestiia 
on 20 August, it was given the title "Appeal to the Soviet People." 

25. These are the closing words of the "Appeal to the Soviet People." The original 
Russian text is reprinted in Avgust-91: 20-24. A translation can be found in Bonnell, 
Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 1. 

26. In the days before perestroika, Gosteleradio characteristically responded to 
dramatic official events, such as the death of a leading official, by replacing regular 
TV programming with classical music and ballet. 



Televorot 819 

Committee's press conference was broadcast live, in its entirety, on 
Central Television. 

For their first-and as it turned out, only-press conference, the 
plotters adopted the format introduced by Gorbachev in 1985, which 
permitted spontaneous questioning by foreign and Soviet reporters. 
Considering the care with which the plotters attempted to seize control 
of the mass media-even to the point of forbidding employees of Gos- 
teleradio to leave with film except by permission of the chief editor- 
it is certainly puzzling that they submitted to a press conference of 
that kind, with all its attendant risks. One can only surmise that they 
felt compelled to do so in an effort to establish their credibility with 
foreign powers and, perhaps, the Soviet population as well.27 The press 
conference cast in sharp relief the style of the conspiracy, leaving little 
to the imagination with regard to its master script and the ineptitude 
of its members.28 Five of the eight plotters participated: conspicuously 
missing were KGB head Kriuchkov, Defense Minister Yazov and Prime 
Minister Pavlov. Since it was a matter of common sense that neither 
the KGB chief nor the chief officer of the armed forces could have 
played second fiddle in a conspiracy of this magnitude, their absence 
diminished the stature and seriousness of the Emergency Committee. 
Attention was focused on Gennadii Yanaev, the least respected and 
least powerful member of Gorbachev's entourage and, it turns out, the 
most reluctant participant in the conspiracy.29 Yanaev held center stage 
and answered nearly all the questions, with Interior Minister Pugo 
participating occasionally. Aleksandr Tiziakov and Oleg Baklanov 
made only one comment each and Vasilii Starodubtsev spoke twice.30 
The press conference was, for the most part, Yanaev's show. 

In camera work, there are always choices and the camera lens can 
be a merciless eye, if so directed. During the press conference the 
choice was to focus on Yanaev in such a way that his hands were 
continuously visible-hands that trembled intermittently, conveying 

27. It is quite possible that the members of the Emergency Committee taking part 
in the press conference were not aware that the press conference was being broadcast 
live. The cameras were not turned off right after the press conference drew to a close 
but lingered for a minute or two, long enough for the viewers to be privy to the 
following exchange between an enterprising reporter and Yanaev. The reporter: "Gen- 
nadii Ivanovich [Yanaev], can you give us assurances that this press conference will 
be broadcast in its entirety?" Yanaev: "Well, I don't think I am the man to answer this 
question. You shouldn't really address it to me. .." The reporter: "Can you give us 
assuarances that this press conference will be broadcast to the public in its entirety?" 
Yanaev: "No really, you should not adress this question to me. It is not up to me to 
decide. . ." 

28. An English translation of the press conference appears in Bonnell, Cooper 
and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 1. 

29. Stepankov and Lisov, Kremlevskii zagovor, 89-91. 
30. Aleksandr Tiziakov was president of the Association of State Enterprises and 

Industrial Construction, Transport and Communications. Vasilii Starodubtsev was 
chairman of the Peasants Union. Oleg Baklanov was first deputy chairman of the 
National Defense Council and leader of the military industrial complex. 



820 Slavic Review 

great agitation in contrast to his authoritative booming voice. Remark- 
ably, the camera returned again and again to that particular framing 
of Yanaev, though it would have been easy enough to direct the cam- 
era's eye elsewhere-perhaps to a close-up of Yanaev's face or a long 
shot in which the tell-tale tremors would have been invisible to the 
television audience. In the control room a decision had been made to 
capture the image in a particular way. Veteran "Vremia" director, Elena 
Pozdniak, who had made a career splicing out Brezhnev's bloopers 
from videotape, decided she would do what she could to preserve, at 
the very least, a marginal sense of honesty. She had gotten word from 
Kravchenko and his deputies that, if it was technically possible, she 
should edit out Yanaev's trembling hands, the laughter in the hall and 
the scoffing reactions of the correspondents for the rebroadcast of the 
press conference following the nine o'clock "Vremia." Although this 
was easy enough to do, Pozdniak decided: "Let them see it all!" She'd 

had enough of the lies.31 Thus even the officially engineered coverage 
of the press conference turned out to be a visual humiliation for the 
plotters. 

In the charged atmosphere of an unfolding conspiracy, the desire 
to understand and to interpret every detail pertaining to it is over- 
whelming. Yanaev's trembling hands and runny nose (like Nixon's leg- 
endary five-o'clock shadow) became for many people a symbol of the 
plotters' criminality, ineptitude and inexperience. They evoked the 
common Russian saying, "trembling hands give away the chicken thief" 
(ruki drozhat-kur voroval) and the usage of saplivyiz literally meaning 

31. Remnick, Lenin's Tomb: 473-74. 



Televorot 821 

someone with a runny nose and figuratively a person who is inept, 
untutored, unskilled and infantile. The journalist corps contributed to 
transforming what was planned as a show of political savvy and com- 
petence into a chillingly comic farce. One correspondent asked Yanaev 
about the state of his health, another whether he had consulted with 
General Pinochet concerning his plan for the takeover.32 These ques- 
tions and others elicited occasional snickers from the assembled cor- 
respondents and, in the case of the health question, uproarious laugh- 
ter at Yanaev's expense. The high point of the press conference came 
when Tatiana Malkina, a young reporter from Nezavisimaia Gazeta, 
pointedly asked Yanaev: "Could you please say whether or not you 
understand that last night you carried out a coup d'etat [gosudarstvennyi 
perevorot]?" No other correspondent was quite so blunt. Yanaev re- 
sponded to her question during a prolonged close-up of Malkina, whose 
face took on an expression of disdain. The camera work, the mocking 
attitude of the journalists, and the words and gestures of the plotters 
combined to deprive them of the appearance of authority and legiti- 
macy that they sought to create. 

The press conference had a profoundly discouraging effect on po- 
tential supporters, such as KGB Major General Aleksandr Korsak and 
his fellow officers. When Korsak first heard the announcement of the 
state of emergency at 6 a.m., he responded favorably: "The words were 
the right ones and the people on the committee carried some weight." 
The support of KGB officers was indispensable if the coup was to 
succeed, but the press conference helped to turn them against the 
conspirators. According to Korsak, "after the press conference by the 
GKChP, the general impression was created that this was a simple 
adventure and the perplexing questions multiplied."33 Many army and 
police officers shared Korsak's reservations and refused to cooperate 
with the Emergency Committee.34 

In Leningrad, not long after the live broadcast of the press confer- 
ence, the Leningrad TV news program "Fakt" went on the air. The 
appearance and demeanor of the anchor on "Fakt" immediately sug- 
gested a deviation from the straight-laced, Soviet-style announcer fa- 
vored by the conspirators, a style that dominated Central Television 

32. The question about Yanaev's health was asked by the correspondent from La 
Stampa. It was a double-entendre question, referring not only to the alleged sickness 
of Gorbachev, but also to the answer Yanaev gave when he was asked about his health 
at the Supreme Soviet at the time he was being considered for the post of vice-presi- 
dent. "My health is all right," he responded, "My wife ain't complaining." The question 
about Pinochet was asked by the correspondent from Corriere della Sera. A Russian 
transcript of the press conference appears in Avgust-91: 43-61. An English translation 
can be found in Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 1. 

33. These statements appeared in an interview with Korsak, "Nam byl otdan 
prikaz arestovat' Popova," Literaturnaia gazeta (11 September 1991). A translation ap- 
pears in Russian Politics and Law: A Journal of Translation 31, no. 1: 16-20. 

34. See the interview with KGB Major General Viktor Karpukhin and subordinate 
officers, "Oni otkazalis' shturmovat' Belyi dom," Literaturnaia gazeta (28 August 1991): 
5, translated in Russia Politics and Law 31, no. 1: 8-15. 



822 Slavic Review 

throughout the day. This anchor was a modern-looking, well dressed 
young woman who looked straight at the camera and functioned more 
as a pleasant interlocutor than a mouthpiece for official decrees. The 
high point of the program came at 7:20 p.m. when Leningrad Mayor 
Sobchak made a dramatic live appearance, accompanied by Vice Mayor 
Viacheslav Shcherbakov and Iurii Iarov, the president of the regional 
soviet. The plotters had listed both Shcherbakov and Iarov in the local 
Emergency Committee, without consulting them. The three men re- 
pudiated the conspirators and made a moving appeal to the television 
audience, addressing them as "dear Leningraders," "dear countrymen" 
(zemliaki) and "fellow citizens" (so-grazhdane). Their appearance had a 
profound effect on Leningraders. According to an interview with Sob- 
chak conducted soon after the coup, the television appeals helped to 
dispel "the suffocating atmosphere and disorientation" that people 
were experiencing and to mobilize popular resistance in Leningrad to 
the putsch.35 

19 August, Day One: "Vremia" 

Central Television's authoritative evening news program, "Vre- 
mia," was eagerly awaited by millions of television viewers at 9 p.m. 
on the nineteenth.36 It began as an archetypal Soviet performance, with 
incredibly somber, stone-faced announcers-the sexless Adam and Eve 
of Soviet television-reading the Emergency Committee's first decla- 
rations. Time and again, the announcers stressed the dangers of "chaos" 
and "anarchy" in the country. Reading from the Emergency Commit- 
tee's "Appeal to the Soviet People," the two announced that: "The 
country is sinking into an abyss of violence and lawlessness." This 
alarmist language remained central to the plotters' scripting of the 
events. The tanks, after all, had ostensibly been sent to Moscow in 
response to the imminent threat of chaos and anarchy. These dangers 
provided justification for such a massive show of force in Moscow and, 
more generally, for placing troops on alert in other parts of the coun- 
try. 

35. The interview with Sobchak was conducted by A. Golovkova and A. Chernova 
and appeared originally in Moscow News, 26 August 1991. An English translation of 
the interview with Anatolii Sobchak, "Breakthrough: The Coup in St. Petersburg," can 
be found in Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 3. 

36. Beginning on 1 January 1968, "Vremia" appeared every evening at 9 p.m. 
The program lasted 40-45 minutes, sometimes longer on the occasion of a major 
policy speech. American research on Soviet television, published in 1987, disclosed 
that "Vremia" generally covered 22 news items, with precedence going to domestic 
news. In the second half of the 1980s, some modifications in "Vremia" took place, 
such as the inclusion of more foreign news. Around the time of the coup, on a typical 
evening "Vremia" had an average viewing audience of 150 million people or over 
80% of the adult population in the Soviet Union (Mickiewicz, Split Signals: 8-9 and 
chap. 3). See also Dingley, "Soviet Television and Glasnost"' in Graffy and Hosking, 
eds., Culture and the Media: 8-9. 



Televorot 823 

But Monday's edition of "Vremia" presented a far more complex 
and contradictory picture of the situation than the plotters and their 
supporters at Gosteleradio had intended. Following the lengthy read- 
ing of appeals and decrees issued by the Emergency Committee, the 
announcers introduced reports from Moscow and Leningrad. The first 
of these is a five-minute segment by Sergei Medvedev, the reporter, 
and Vladimir Chechel'nitskii, the cameraman. They get off to a good 
start-visually. The tanks are rolling from across the river and onto 
Red Square, passing St. Basil's at high speed. As if to provide some 
link to the overwhelmingly Soviet ambiance of what had preceded this 
scene, the voice-over of the Soviet announcer comments cheerfully as 
though welcoming a shipment of bananas: "Today, on the streets of 
Moscow, there appeared tanks and armored personnel carriers. They 
moved quickly toward the center of the city." With these words, the 
life line connecting this report to the Soviet universe is severed. Unlike 
the preceding voice-over, Medvedev speaks with urgency and anima- 
tion, each phrase punctuated with a gasp. It is a report from a battle- 
field from the very first line, and the gasping in the reporter's voice 
conveys the immediacy of battle, the fright and also the resolve, with 
great conviction and force.37 Held unsteadily, as if by a man elbowing 
his way through a crowd, the camera pans in all directions, pausing 
for a moment on the faces of the soldiers, looking confused and ap- 
prehensive, smoking, reading a protest leaflet, confronting civilians. 
The trolleybuses block the tank traffic and a group of political activists 
stand atop a speakers' platform in Manege Square, one of them ad- 
dressing the crowd through a megaphone: "An indefinite political strike 
has begun, a strike of political protest." More shots of tanks, with 
children and civilians in the background. Commenting on the shots of 
small crowds surrounding and haranguing the soldiers, Medvedev re- 
sorts to metaphors: "And the human waves kept rolling in, one after 
another... They were forming eddies...." Finally, the camera cuts to 
Yeltsin mounting a tank near the White House to read his first decla- 
ration. In a clear and steady voice-over, Medvedev announces that the 
decree "defines the actions of the Emergency Committee as a coup 
d'etat." With Yeltsin's voice in the background and his towering figure 
filling the entirety of the frame, Medvedev carefully summarizes the 
main points of the declaration, down to the very last one, the call for 
an indefinite political strike. The report concludes with footage of the 
barricades outside what had become the front line, the immediate 
surroundings of the White House. Long shots of people building bar- 
ricades are followed by an interview with a few men who had come to 
defend the White House, including a worker, an engineer, a student 
and an intellectual. Yes, they are planning to stay there all night if 
need be. "Do you have enough bread to last you?" "Yes, we do," answer 

37. For Medvedev's comments on the circumstances surrounding the preparation 
of the segment, see his interview with Bill Keller, "Getting the News on 'Vremia'" in 
Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 5. 



824 Slavic Review 

some. "We don't need any bread," answers a younger man (a worker, 
judging by his appearance) with grim determination, "We'll do it with- 
out any bread at all." "What made you think that this was the place 
you should come to?" Medvedev asks them. "It's Vilnius, Vilnius taught 
us our lesson," answers the intense-looking intellectual with a carefully 
trimmed beard. One of them, a man in his fifties, most likely a worker, 
points to his heart and says that it was his heart that told him to be 
here. He works at the ZIL factory, one of Moscow's biggest industrial 
employers, where they gave him time off when he informed his bosses 
about his plans. "We are here because we have something to defend- 
our legitimate elected representatives, our power," the intellectual cuts 
in. 

Medvedev's interview not only conveyed a great deal of informa- 
tion about developments around the White House; it also presented a 
symbolic image of the support that Yeltsin enjoyed among a broad 
cross-section of Muscovites. None of this spectacular theater would 
have had significant impact had it not been for the framing by the 
cameramen and the later editing of segments, such as the one by Med- 
vedev on "Vremia." For example, the image of Yeltsin on the tank, an 
image reminiscent of Lenin's famous speech on top of an armored car 
in Petrograd in April 1917, almost immediately became emblematic of 
the democratic resistance. Yet the crowd around Yeltsin and the tank 
was quite small, virtually lost in the vast space of the White House 
driveway and the steps leading down to the embankment; many spec- 
tators held umbrellas to shield themselves from a light drizzle. One 
can easily imagine a long shot through a telephoto lens from atop the 
high banister. Such an angle and frame could have easily diminished 
Yeltsin's considerable physical stature to a visually unimpressive hu- 
man figure flailing impotently on top of a mammoth piece of hard- 
ware, surrounded by a sparse crowd of onlookers who were melting 
away as the drizzle turned into a shower. This memorable symbol of 
opposition to the conspiracy was carefully scripted, cast, directed, shot 
and produced. The team that was present on the spot improvised-it 
had no time to do anything else-but it was improvising from a par- 
ticular point of view. Thus filtered, most likely through the eye of a 
CNN cameraman,38 Yeltsin's rather awkward bulk makes him appear 
someone "larger than life," his unrefined speaking style the "voice of 
the people," his rather unkempt appearance a sign, not of the confu- 
sion of a politician caught by surprise but of a strong leader, right- 
eously indignant and full of selfless resolve. 

Yeltsin's first statement on the morning of the 19th was addressed 
"To the Citizens of Russia," as Medvedev indicated in his report. The 
plotters' major appeal, by contrast, was directed to "Compatriots, Cit- 

38. Whatever the source of the clip of Yeltsin on the tank, it was not acknowl- 
edged in the 19 August "Vremia" broadcast. See "Getting the News on 'Vremia'" in 
Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 5. 



Televorot 825 

izens of the Soviet Union."39 The language of propaganda encoded 
two very different ideas about national allegiances and political unity- 
one was based on a vision of an independent Russia, the other on the 
tradition of the all-powerful, unitary Soviet state. Visual symbols rein- 
forced these differences: whereas the Soviet flag remained the national 
emblem of the Emergency Committee, the pro-Yeltsin forces were 
shown displaying the old Russian tricolor flag which symbolized Rus- 
sian national identity.40 

The circumstances surrounding the filming and the airing of Med- 
vedev's segment disclose a great deal about the situation confronting 
the plotters at Gosteleradio. Medvedev did not get out into the streets 
until early in the afternoon. His main source of information until that 
moment, including the entry of tanks into Moscow, was CNN. Officials 
at Gosteleradio had attempted to shut off CNN but the staff had re- 
sisted.4' Medvedev's crew was the only one that applied for permission 
to film the first afternoon of the coup and permission was granted. 
According to Medvedev, he returned to the studio from the White 
House around 8 p.m. The segment was prepared under great time 
pressure; about five minutes before "Vremia" went on the air at 9 p.m., 
it still had not been completed. Valentin Lazutkin, a deputy to Krav- 
chenko responsible for overseeing the content of the program, looked 
at the first part of the report and asked what came next. "Well, we'll 
show the barricades and the people on them," Medvedev replied. The 
footage of Yeltsin on the tank originally ran for four minutes but 
Lazutkin told Medvedev to shorten it. "The rest of what [Yeltsin] said 
I will try to put in my script," said Medvedev. Lazutkin gave his ap- 
proval.42 Lazutkin and Medvedev were just two of the Gosteleradio 
employees who cooperated spontaneously to undermine the plotters' 
effort to create an illusion of calm and unanimity in the country. 

The conspirators and their supporters reacted swiftly to the airing 
of Medvedev's segment. As Medvedev said, "It was as though the ceiling 
crashed in on my head. All the telephones began to explode."43 Calls 
came from Yurii Prokof'ev, secretary of the Moscow party committee, 

39. The Russian text has been reprinted in Avgust-91: 35-36. For an English trans- 
lation, see Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 3. 

40. The flag has a long history in Russia, dating to 1799 when it was introduced 
as the country's merchant flag. In 1883 it became an alternative civil flag and in 1914 
Tsar Nicholas II added a double-headed eagle, the symbol of the monarchy. The flag, 
minus the eagle, served the Provisional Government but was abandoned after the 

'bolsheviks seized power. Resurrected after 1985 as a symbol of Russian national iden- 
tity and citizenship, the tricolor flag encapsulated a set of substantive, symbolic and 
rhetorical issues that remained central throughout the crisis. 

41. This information was conveyed by Aleksandr Petrov, CNN general manager 
of Soviet sales and liaison with Soviet TV in Moscow. He observed: "We can thank 
the coup plotters for their ineptitude in underestimating the power of CNN" (Betsy 
McKay, "From Coup to Champagne," Advertising Age 62, no. 35 [26 August 1991]: 37). 

42. See the Interview with Medvedev, "Getting the News on 'Vremia'" in Bonnell, 
Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 5, 297-98. 

43. Ibid., 298. 



826 Slavic Review 

and Aleksandr Dzasokhov, a Central Committee secretary. Interior 
Minister Pugo phoned Lazutkin and angrily accused him: "The story 
on Moscow was treacherous! You have given instructions to the people 
on where to go and what to do. You will answer for this." By contrast, 
Yanaev, who had not seen "Vremia," as Lazutkin suspected, congrat- 
ulated him for a "good, balanced report." "It showed everything from 
different points of view," concluded the acting president of the USSR.44 
Apparently, even the plotters could not agree about "Vremia." Krav- 
chenko subsequently ordered the chief editor to demote Medvedev 
from commentator to senior editor, with half the salary. Medvedev was 
also deprived of the right to appear on the air. The chief editor advised 
him to "go hide somewhere, because I don't know what will happen 
next. Go take a vacation immediately." Some among the "Vremia" staff 
were also appalled by Medvedev's uncompromising stance: 

I didn't wait around to see how everything would come out, although 
before I left, one of the deputy editors began to shout at me: "How 
could you deceive us? You gave an interview to people in the oppo- 
sition." He blamed me for a phrase at the end of the report: "If we 
have the chance, we will give you additional information later about 
what is happening in Moscow." Everyone blamed me for this phrase.45 

But the next day, the obstinate Medvedev took a cameraman and again 
went to the White House to film. The footage he shot that day did not 
get on the air until Thursday, when Medvedev himself anchored the 
first uncensored "Vremia" since the coup began. 

Medvedev's segment provided the high point for Monday's "Vre- 
mia." It was followed by a brief report on the situation in Leningrad, 
showing an anti-putsch gathering in Palace Square and many tricolor 
flags. Juxtaposed to the Moscow and Leningrad reports were a number 
of short segments designed to show that in provincial cities and other 
republics-Latvia, Moldova, Estonia, Alma-Ata-life was proceeding as 
usual, with no disturbances. The repetitive images in these short seg- 
ments showed ordinary but mostly well dressed people (especially 
women and children) walking down streets, standing in lines or work- 
ing at their jobs. Within the framework of the pre-Gorbachev Soviet- 
style reporting, it was, of course, impossible to present scenes of dis- 
order or popular resistance to the government in any form. In these 
segments, "Vremia" reporters attempted to follow the old script: every- 
thing was peaceful, harmonious and industrious in the country. The 
scenes of pedestrians moving smoothly along well paved streets created 
precisely the desired imagery of Soviet citizens-imagery that 
prompted both Elena Bonner and Anatolii Sobchak to comment on 
Tuesday: "They think we are cattle (bydlo)."46 

44. Ibid.; Remnick, Lenin's Tomb, 474. 
45. Medvedev, "Getting the News on 'Vremia,'" 298. 



Televorot 827 

By the end of the first day of the coup, the Emergency Committee 
had made its case to the Soviet people and had applied massive force 
to ensure its hegemony. Nevertheless, television coverage already re- 
vealed major weaknesses in their efforts. Despite strict censorship, the 
take-over of Gosteleradio and the closure of many newspapers, by Mon- 
day evening everyone in the Soviet Union who watched Central or 
Leningrad television knew that resistance to the Emergency Committee 
had begun to take form. Viewers saw images of barricades, pro-de- 
mocracy demonstrations and tricolor flags. 

The Medvedev segment on "Vremia" had a profound impact. As 
Medvedev told New York Times correspondent Bill Keller a few days 
after the putsch: "Later, I learned that many who defended the White 
House found out where to go and what to do precisely from this re- 
port."47 His segment turned the image of Yeltsin on a tank into a 
symbol of resistance and it brought into millions of homes Yeltsin's 
memorable words declaring the actions of the Emergency Committee 
a "right-wing, reactionary, anti-constitutional perevorot," spoken from 
the rostrum of a tank-in a symbolic appropriation of Lenin's famous 
armored-car speech at the Finland Station-as the minicams were roll- 
ing. Perevorot-commonly used by Soviet sources to describe the bol- 
shevik take-over of October 191748 and translated into English var- 
iously as "coup d'etat, revolution, overturn and cataclysm," was not 
the only term in the rhetoric of the democratic movement to describe 
the situation. In Yeltsin's "Appeal to the Citizens of Russia" and on 
the streets of Moscow where chalk-scrawled slogans soon appeared on 
armored personnel carriers (APCs), tanks and sidewalks, the events 
were quickly encapsulated in the word "putsch," the plotters were la- 
beled the 'junta." These words of foreign origin, reminiscent of the 
nazi take-over and banana republics, made their way onto national 
television and from there into the national consciousness, before the 
take-over was even a day old. 

20 August, Day Two: The Struggle of Scripts, Images and Symbols 

The second day of the coup brought an intensification of the strug- 
gle in the war of scripts, images and symbols that had begun on Mon- 
day. Central Television remained under the control of the Emergency 

46. Bonner's remark came at the mass rally held at the White House at mid-day 
on Tuesday. Sobchak made the remark that evening on the Leningrad television news 
program, "Fakt." 

47. Medvedev, "Getting the News on 'Vremia,'" 298. 
48. Literally perevorot means the turning of things upside down. In modern usage, 

however, the term has a clear political connotation. The 1939 edition of the Ushakov 
Tolkovyi slovar' russkogo iazyka, vol. III, eds. B.M. Volin and D.N. Ushakov (107) defines 
a perevorot as a sharp change in the existing social and political order, such as the 
October perevorot of 1917. 



828 Slavic Review 

Committee. The same announcers as the preceding day presented news 
in the somber and officious Soviet style. But once again, the official 
news program "Vremia" was far from consistent in its presentation of 
events. Two very different interpretations could again be inferred from 
the reports. Tuesday's "Vremia" contained a good deal of information 
to suggest that things were not running smoothly for the Emergency 
Committee. Viewers learned, for example, that the Moscow Cadets re- 
fused to participate in the imposition of martial law; a rally against 
the coup had taken place in Kishinev; people in Volgograd supported 
Yeltsin; in Latvia, parliament called the Emergency Committee "ille- 
gal"; young soldiers were reading leaflets with Yeltsin's decrees and 
proclamations; and Estonians, dismayed by the arrival of tanks in Tal- 
linn, appealed to all democratic forces to express solidarity. 

Particularly telling were two reports on the situation in Moscow. 
Both contained similar images: civilians, especially children, sitting 
and climbing on tanks and APCs with no interference from soldiers 
or officers. The reports attempted to convey an atmosphere of calm 
by showing people eating ice cream on tanks, while others posed in 
front of them. Yet the situation was not as amicable as the images 
suggested. An interview with an army major disclosed that some Mus- 
covites viewed the soldiers and their hardware as "the enemy" and not 
saviors, as the plotters would have had them believe. These reports 
were intended to persuade viewers that, in the words of one reporter, 
"Now everyone understands that the troops are a necessary guarantee 
of general safety." But the images created a complex and contradictory 
impression. A bouquet of roses in a gun barrel at the conclusion of 
the first Moscow report (though the report was obviously cut abruptly 
at this point) was probably intended to suggest cordial relations be- 
tween soldiers and civilians, but it also indicated that the fraterniza- 
tion, reported on Monday by Medvedev, was continuing. The impli- 
cation was that soldiers were refusing to use their guns.49 A "normalcy" 
shot focused on a line of people queuing up for vodka. The camera 
panned to a solitary bottle of Moskovskaya vodka placed on the pave- 
ment by an old lady. For several seconds viewers were treated to an 
extreme wide-angle close-up of the bottle, transformed into a visual 
metaphor of Russia at the crossroads with vodka as a symbol of the 
country's future. 

The second report on Tuesday's "Vremia," put together by B. Ba- 
ryshnikov and A. Gromov, contains a striking visual image. A huge 
banner is stretched across a street above a tank. The banner announces 
the premiere of a play whose title is clearly etched in bold letters: Tsar 
Ivan Groznyi. Beneath are teenagers romping on the tanks and young 
soldiers reading Yeltsin leaflets. The juxtaposition between the tyran- 
nical tsar and the Emergency Committee leaps out from the screen. 
The framing of this image for the television audience-and there can 

49. This segment was put together by R. Oganesov and B. Antsiferov and con- 
centrated on the Moscow scene in Manege Square. 



Televorot 829 

.. . . .r= ... ..S 

sr! . = ::}: , a~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~. 
. ...:.. 

be no doubt that the sequence was deliberately shot and knowingly 
inserted into the report-sent a powerful message to viewers. 

Following these reports, "Vremia" abruptly brought to the screen 
the reporter Vladimir Stefanov. His appearance was pointedly infor- 
mal: hair slighdly ruffled, a casual sports shirt open at the collar. Ste- 
fanov reminded viewers that the Emergency Committee consisted of 
important people, "members of the Government," appointed by even 
more important people. Although he himself did not like the precise 
procedure involved in this transfer of power, he did not believe it was 
worthwhile to risk one's life over the quarrel among top-ranking pol- 
iticians. "We may not like what has happened," he continued, "but life 
willed it otherwise." With tears welling in his eyes, as the camera moved 
in for the final close-up and his face expanded to fill the entire frame, 
Stefanov implored his audience: "Anything, anything at all, but please 
no blood!" (vse chto ugodno-toltko by ne krov'). Stefanov's appearance 
was strikingly different from other "Vremia" announcers and reporters 
on Monday and Tuesday, with the exception of Medvedev. And, like 
Medvedev, the camera showed him speaking with earnestness and in- 
formality directly to the television viewer. The decision to put him on 
the air during Tuesday's "Vremia" emphasizes the importance of style 
as a component in the battle of the competing scripts: precisely by 
appropriating the style of their democratic opposition, officials at Gos- 
teleradio expected to make their message more palatable and plausible 
to the viewing audience or, at least, to some critical portion of it.50 

50. For a provocative discussion of style, see Dick Hebdige, Subculture: The Meaning 
of Style (London: Methuen, 1983). 



830 Slavic Review 

On Tuesday, Leningrad television continued its presentation of 
programs supporting the democratic resistance. "Fakt" included a re- 
port of the mass meeting in Palace Square earlier that day, attended, 
the reporter declared, by 120,000 people. Sobchak was shown address- 
ing the crowd and many tricolor flags appear in the film footage. The 
program also presented a lengthy interview with the Leningrad party 
boss who amiably chatted with the reporter about the impossibility of 
committing oneself one way or the other regarding the Emergency 
Committee. A special program on Leningrad television that evening 
featured Mayor Sobchak, flanked by Vice Mayor of Leningrad Shcher- 
bakov and Rear Admiral E.D. Chernov, commander of the Atomic 
Flotilla of the Northern Fleet. Shcherbakov minced no words: the junta 
stands for totalitarianism, he said; they want to make us pay with our 
bodies for the communist paradise. Chernov and Sobchak urged peo- 
ple to use their consciences and honor (sovest' and chest') to defend the 
legal government, to assert their human individuality (chelovecheskaia 
lichnost') in defense of the "great motherland" (velikaia rodina) and 
"great city" (velikii gorod). The alternative, Sobchak pointed out, was to 
submit to the junta and be transformed back into cattle (bydlo). 

Both the Leningrad station and Central Television aired news pro- 
grams on Tuesday that, in one way or another, alerted viewers to the 
mounting opposition to the Emergency Committee, not just in Moscow 
and Leningrad, but in Kishinev, Volgograd, Tallinn and elsewhere. The 
mere presence of this information on "Vremia" implied a serious 
weakness in the Emergency Committee, which had obviously tried and 
failed to control the one and only news program on Central Television. 
On this second day of the crisis, the progress of the events could be 
measured and assessed in terms of television coverage: what began as 
a perevorot had turned into a televorot, with television occupying the 
front line in the political struggle over legitimacy and authority. 

21-23 August, Days Three, Four, Five: The Victorious Version of the 
Russian Democratic Script 

By Wednesday afternoon, it was clear to all who followed the news 
that the Emergency Committee was in a full-scale retreat from the 
democratic forces under Yeltsin's leadership. Seen in retrospect, the 
victory over the conspirators was, first and foremost, a symbolic one: 
the conspirators never achieved enough cooperation from the military 
and the KGB to overwhelm the opposition physically.51 As it turned 

51. For accounts of the Emergency Committee's failure to persuade military and 
KGB officers to execute orders against Yeltsin and his democratic supporters, see 
introduction, in Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades; Remnick, 
Lenin's Tomb, 482-84; Stepankov and Lisov, Kremlevskii zagovor, 171-80 and elsewhere; 
"They Refused to Storm the White House" and "'We Were Given the Order to Arrest 
Popov. . .' " in Russian Politics and Law 31, no. 1 (Summer 1992): 8-20 (Russian citations 
of these articles appear above in notes 33 and 34). 



Televorot 831 

out, the really critical struggle was fought not only in the streets but 
on millions of television screens, where competing scripts, images and 
styles offered viewers starkly opposed versions of the past, present and 
future. The Emergency Committee suffered defeat in this critical battle 
over hearts and minds when it failed-whether through oversight or 
inability-to control Central Television completely and to deploy rhet- 
oric and symbols in a compelling and credible manner in support of 
their claim to rule. 

While the coup was in progress, "Vremia" functioned as the au- 
thoritative news program on Soviet Central Television and also, to a 
considerable extent, the mouthpiece of those in power. When the con- 
spirators' ship sank, so did their supporters in high places. On the 
afternoon of 21 August, Yeltsin issued Decree No. 69 "On the Means 
of Mass Communication in the RSFSR," abrogating the GKChP's mea- 
sures to reinstate censorship, dismissing Kravchenko from his position 
as president of Gosteleradio and placing Gosteleradio under control 
of the government of the Russian republic.52 At 5 p.m. Central Tele- 
vision began broadcasting live the session of the Russian Parliament 
that was in progress.53 Gorbachev had not yet returned to Moscow and 
his government, what was left of it, was in disarray. 

Wednesday's "Vremia" was produced in a power vacuum. The pro- 
gram aired that evening was a hybrid, combining elements from the 
Russian democratic narrative and some of the style and ambiance of 
the Soviet script. The announcers were the same dour figures who 
presided during the previous two days but the content of the program 
was radically different. In a voice that showed little emotion or devia- 
tion from the Soviet standard, the announcer began with the dramatic 
statement that the putsch had been overthrown by the democratic 
forces. Members of the Emergency Committee were labeled "adven- 
turists" by the same announcers who only twenty-four hours earlier 
had reported on behalf of the Emergency Committee. Although the 
plotters had been repudiated, the scripting of Wednesday's "Vremia" 
did not disengage entirely from the rhetoric and format of the junta 
days. The key word was still stabil'nost' and the format of the program 
duplicated that of the previous two evenings; only the political content 
had changed. After a summary of the major developments, the pro- 
gram showed segments from different parts of the country. As on pre- 
vious evenings, pictures of urban serenity dominated the newscasts; 
only now, in such cities as Alma-Ata, Barnaul and Kuzbass, the pro- 
verbial man or woman in the street was implacably opposed to the 
junta. 

52. For the Russian text of the decree, see Avgust-91: 85-86. On 27 August, Krav- 
chenko was replaced by Egor lakovlev, chief editor of Moscow News. lakovlev reversed 
some of Kravchenko's key decisions and restored "Vzgliad" as well as "TSN" with its 
controversial moderators (Tolz, "The Soviet Media," 30). 

53. TV programming returned to normal on Thursday morning (McKay, "From 
Coup to Champagne," 37). 



832 Slavic Review 

"Vremia" gave extensive coverage on Wednesday evening to public 
protest in Leningrad. The camera dwelled on the vast crowd that filled 
Palace Square, many carrying tricolor flags. Here was the archetype 
for the victory script of the Russian democratic forces: the finale of 
the narrative that began with the putschists seizing power in order to 
re-impose totalitarian rule on the Soviet people. According to this 
version, ordinary citizens in great numbers and with great courage and 
conviction defeated the junta. They were inspired by their love of 
democracy and country, Russia, symbolized by the tricolor flag. A mem- 
orable image concluded the report: the Alexander column archangel 
blessing the city and, above and around it, Russian tricolor flags. The 
struggle, according to this scenario, was between good and evil. As 
Khasbulatov put it to the Russian Supreme Soviet on Wednesday after- 
noon (in an ironic appropriation of Stalin's war-time slogan): "We won 
because our cause was right!" Live television and radio coverage of the 
Supreme Soviet meeting that day made it possible for millions of peo- 
ple to witness this remark and others praising Muscovites, and Russians 
more generally, for their resistance to the junta. 

Only on Thursday did a dramatic change take place in "Vremia." 
The day had been proclaimed a national holiday, Freedom Day, by the 
Russian Parliament. Most members of the Emergency Committee had 
been arrested; one (Pugo) had committed suicide. Yeltsin was at the 
peak of his popularity. When "Vremia" came on the air, the anchors 
had been changed: now Sergei Medvedev, the reporter who had put 
together Monday's pro-democratic segment, presided over the news 
program. Not only was this a great vindication for Medvedev, but his 
appearance marked an important shift in the style as well as the con- 
tent of reporting. Far more casual and direct than his predecessors, 
he functioned as an anchorman and commentator rather than a mere 
mouthpiece. Young, energetic and articulate, he spoke in a natural 
and unformulaic way, without the standard Soviet rhetoric. 

The heart of Thursday's "Vremia" was film footage, apparently 
unedited, of an incident early Wednesday morning that had left three 
men dead. This clip, shot in semi-darkness and accompanied by som- 
ber music, had a moving, almost piercing effect: a Moscow street, the 
barricade of trolley busses, unarmed people trying to prevent the APCs 
from passing through the barricades, shots, bodies falling and crushed 
by tank treads, Molotov cocktails going off, more shots, blood on the 
pavement; and later that day, an improvised shrine and grief-stricken 
Muscovites in mourning over the "martyrs" who "perished as a result 
of an unsuccessful attempt to storm the White House." The report 
helped to create a national surge of feeling for the three young men 
who lost their lives "defending our freedom."54 The "Vremia" broad- 

54. Three men perished: D.A. Komar', I.M. Krichevskii and V.A. Usov. At the time 
this report was aired, it was generally believed that the fatalities had occurred during 
an attack on the White House. Only in the days and weeks following the event did it 
become clear that, although a military attack on the White House had been planned, 



Televorot 833 

cast was a feast of symbols. The tricolor flag was now the official flag 
of the Russian Republic, adopted by the Russian Parliament the pre- 
ceding afternoon, and flags were prominently featured in footage 
shown on the program. The area behind the White House was renamed 
Freedom Square. And it was the Day of Freedom, a Russian version of 
the Fourth of July or Bastille Day, complete with fireworks in the eve- 
ning. The celebratory events of the day, the speeches by Yeltsin and 
others, the gathering on Dzerzhinsky Square and the subsequent re- 
moval of Dzerzhinsky's statue (another highly symbolic moment), were 
all televised live. Television once again-this time with live uncensored 
coverage by reporters who had a style and demeanor much like Med- 
vedev's-brought the events and the Russian democratic script to view- 
ers throughout the country. 

With the return to television of the feisty program of news and 
commentary, "Vzgliad," 253 days after it had been banned by Krav- 
chenko, the Russian democratic script was recast to correspond to the 
victorious but tragic culmination of events. The Thursday and Friday 
programs featured documentary films, both called "Perevorot," that 
chronicled the preceding three days of political turmoil without nar- 
rative or voice-over. The images told it all. 

To appreciate the rescripting of the events that was under way, it 
is helpful to note what the documentary montage did not include in 
"Perevorot." Excluded were scenes of the fraternization between Mos- 
cow civilians and soldiers, as was the footage of the animated ex- 
changes alongside tanks and APCs, the discrete passing of sausage and 
cigarettes to the soldiers in tanks, instances of camaraderie. All of that 
remained on the cutting room floor. A similar fate befell numerous 
film clips of civilians who had climbed on tanks and APCs, eaten ice 
cream atop the tank turrets, scrawled slogans on the armor and used 
the heavy equipment as so many soap boxes from which to address 
assembled multitudes (Yeltsin's was only the most famous among the 
numerous improvisations in the "Finland Station" style). The children 
romping on the tanks-a familiar sight on the nineteenth and the 
twentieth-were likewise excluded from the documentary. In the ver- 
sion of "Perevorot" shown on Thursday, the ominously rumbling tanks 
and APCs in Moscow encountered unarmed civilians, who used their 
own bodies to prevent the tanks and APCs from moving forward (some 
remarkable footage of this resistance appears in the film). Soldiers, 
always very youthful, read Yeltsin's decrees. Yeltsin-in person and 
through his decrees and proclamations-was central to this version 
and, of course, "Perevorot" included the footage of his appearance on 
a tank. The democrats' most important symbol, the tricolor flag, found 
its way into many of the film's segments-a reminder that the resisters 

it never actually took place. The three deaths occurred when a column of APCs, 
trapped by the barricades, attempted to extricate themselves by ramming through a 
row of streetcars blocking an underpass. In the ensuing melee, two of the men were 
shot and a third crushed by an APC. 



834 Slavic Review 

owed their primary allegiance to Russia. Brief interviews with such 
well known figures as the cellist Mstislav Rostropovich (in the White 
House on Tuesday evening, sporting a rifle), the film director Sergei 
Mikhalkov, and the editor of Moscow News and newly appointed Gos- 
teleradio president, Egor Iakovlev, were included in the film, juxta- 
posed to a short segment from the Emergency Committee's press con- 
ference, including the famous image of Yanaev's trembling hands. 

In "Vzgliad's" scripting of events, the junta and its military hard- 
ware now emerged as truly threatening and ominous-no mere occa- 
sion for child's play! Ordinary citizens were shown as fantastically cou- 
rageous, to the point of holding back tanks and defending the White 
House with their bodies; entreaties to soldiers and gifts of sausage and 
cigarettes did not do justice to this level of heroic resistance. The 
degree of peril faced by those on the barricades was now fully evident: 
three had died. But ordinary citizens were not the only heroes. They 
were helped by soldiers who crossed over to Yeltsin's side, such as 
Major Sergei Evdokimov's tank battalion from the Taman Division 
which was shown making the heroic move from one side of the bar- 
ricade to the other on Monday evening. 

Soldiers appeared in the narrative as extremely young and naive 
but receptive to Yeltsin's decrees. It was Yeltsin whose words and deeds 
won soldiers over to the Russian democratic cause instead of middle- 
aged Russian matrons entreating soldiers not to shoot at their mothers. 
Yeltsin is the larger-than-life hero of the film, the inspiration and the 
leader of the democratic resistance. His appearance on the tank now 
had all the qualities of an iconographic image. The interviews with 
leading Russian cultural figures during the coup was a novelty; in these 
segments may be discerned a process of "heroization": tell me what 
you were doing during the August coup, the film implicitly argues, and 
I will tell you who you are. 

22 August, Day Four: The Perestroika Script 

Gorbachev's first public statement following his release from con- 
finement to his Crimean dacha was aired on "Vremia" on Thursday 
evening. Here Gorbachev spoke of the "attempted coup, foiled as a 
result of the decisive actions taken by the country's democratic 
forces... ." The term "attempted coup" (popytka perevorota) attested to 
a very different interpretation of the events from the one put forward 

.by Yeltsin and his democratic supporters. Earlier that same day, tele- 
vision had carried a live broadcast of Yeltsin's speech before Russia's 
Supreme Soviet where he offered a three-fold narrative, reminiscent 
of Russian folk tales: thrice did the right-wing forces try to stage a coup 
d'-etat; twice did they fail; the third time, they succeeded:55 

55. For an English translation of this speech, see Bonnell, Cooper and Freidin, 
eds., Russia on the Barricades, part 3. 



Televorot 835 

... the first attempt took place at the beginning of the year, but at 
that time they were scared off by the statement made by the Minister 
of Foreign Affairs, Eduard Shervadnadze, and the corresponding re- 
action of public opinion in Russia, the country and the world. You 
all recall the session of the USSR Supreme Soviet, when the same 
people-Pavlov, Kriuchkov, Yazov-tried to extract for themselves 
some special powers at the expense of the authority of the president 
of the country, which virtually amounted to his removal from office, 
and so forth. But this second attempt also failed: the Supreme Soviet 
gave them no support. And finally, the third, this time successful, attempt 
came when the president was vacationing away from Moscow.... [em- 
phasis added] 

Yeltsin's message in his Thursday speech to parliament was that 
the coup may have failed miserably in Russia, but it had succeeded in 
the USSR, since no major all-union institution had declared itself 
squarely against the conspiracy: not the army, nor the KGB, nor the 
MVD, nor the Supreme Soviet, nor the Cabinet nor the Communist 
Party. Indeed, the leaders of these institutions were the key conspira- 
tors and, now that they had been routed, the USSR had only an ephem- 
eral existence. Gorbachev swiftly countered this rhetoric of Russia's 
supremacy over the Union. Returning to Moscow in the early hours of 
22 August, in his first statement before the television cameras, he of- 
fered praise, first and foremost, to the Soviet people (emphasis added):56 

I congratulate the Soviet people, who have a sense of responsibility 
and a sense of dignity, who care, who respect all those whom they 
have entrusted with power.... Some pathetic bunch, using attractive 
slogans, speculating on the difficulties.... wished to divert our people 
to a road that would have led our entire society to a catastrophe. It 
did not work. This is the greatest achievement of perestroika.... I want 
to express my appreciation to the Soviet people, to the citizens of 
Russia, for their principled position, to Boris Nikolaevich Yeltsin, to 
the Supreme Soviet of the Russian Federation, to all the deputies, 
work collectives, which took a decisive stand against this caper. 

The scripts offered by the two presidents differed down to the very 
last detail. Whereas Gorbachev tried to diminish the whole affair by 
referring to the conspirators as a "pathetic bunch" of treacherous but 
incompetent men engaged in a "caper" (avantiura), Yeltsin portrayed 
the Emergency Committee as dangerous opponents of epic propor- 
tions-powerful men who had presided over the government as part 
of Gorbachev's latest perestroika team. The stature of the enemy, ap- 
parently, conferred stature also on the resisters: the men and women 
who stood up to tyranny. 

In Gorbachev's further statements on Thursday, 22 August, includ- 

56. The text of Gorbachev's remarks was published in Pravda, 23 August 1991. It 
is reprinted in Avgust-91: 102-3. 



836 Slavic Review 

ing a press conference broadcast live on Central Television,57 he ap- 
peared chastised but unreformed, still insisting on the role of the Com- 
munist Party as a necessary bridge between Soviet totalitarianism and 
democracy. The scripting of events by the democratic opposition was 
by then triumphant in the mass media and his appearance was framed 
by scenes from the mass celebration of the Day of Freedom in Moscow 
and elsewhere. Gorbachev's rhetoric and ideas accorded poorly with 
the images of a courageous people celebrating a heroic victory over a 
formidable enemy. 

24 August, Day Six: The Funeral 

On Saturday, 24 August, the live televised broadcast of the funeral 
for the three who had died on Wednesday morning gave the demo- 
cratic Russia script its most moving, most fitting coda. The camera 
followed the progress of the funeral, which began in Manege Square 
where the mourners were addressed by several prominent political 
figures including Gorbachev. After the speeches, the funeral proces- 
sion turned its back on the Kremlin and moved on to the White House. 
Here Yeltsin, somber, proud, fully in control, spoke the most memo- 
rable words of the day, if not of his entire career. Addressing the 
victims' parents and implicitly the entire nation, expressing traditional 
humility before the people and implicitly projecting the image of the 
nation's patriarch, he spoke slowly and clearly: "Forgive me, for I have 
failed to protect your sons." Now transformed by Yeltsin's speech into 
a symbol of the entire nation, the procession moved on to the Va- 
gan'kovo Cemetery for the two religious services, Russian Orthodox 
and Jewish, and finally the interment.58 

The funeral rally and procession were carefully choreographed me- 
dia events viewed by millions of people throughout the Soviet Union. 
The images and rituals served to crystallize some of the major themes 
developed by the democratic opposition over the preceding week. The 
main symbolic leitmotif was that of a nation-Russia -committed to 
common citizenship in civil society. That this commitment was now 
sealed by the martyrs' blood was of singular ritual importance, espe- 
cially in view of the long-standing Russian tradition, both secular and 

57. For the Russian text of Gorbachev's speech, see Avgust-91: 109-12. Later that 
day he made another extensive statement to introduce his press conference. The Rus- 
sian text appears in Avgust-91: 112-28. A partial English translation may be found in 
Bonnell, Cooper and Freidin, eds., Russia at the Barricades, part 3. 

58. The Russian Orthodox funeral service was for Dmitrii Komar' and Vladimir 
Usov and conducted in the Vagan'kovo Cemetery by the Patriarch; theJewish service 
was for Ll'ia Krichevskii. Jewish funerals are not held on Saturdays. An exception was 
made in this case to coordinate with the two Russian Orthodox funerals, which ac- 
cording to tradition were scheduled for the third day after the deaths. Because the 
Jewish funeral was held on the Sabbath, the rabbi and cantor (from one of Moscow's 
two synagogues, both Orthodox) could not offer a regular service in a synagogue. 



Televorot 837 

religious, of defining the nation around a martyr's ultimate sacrifice.59 
The phrase "they gave their lives for our freedom" was repeated again 
and again throughout the broadcast of the funeral. Naturally, the leit- 
motif of this new social bond found its fullest expression in the tele- 
vision coverage of the two funeral services conducted concurrently for 
the victims: one in a Russian Orthodox church, the other, a Jewish 
service, held out of doors. 

The television coverage moved back and forth between theJewish 
and Russian Orthodox services, from the rabbi and cantor to the priests 
and Patriarch and back again, with an even-handedness that bespoke 
deliberate staging for the television audience. In light of the many 
decades of Soviet anti-religious and anti-Semitic policies, the lengthy 
coverage of both services provided a fascinating spectacle for millions 
of viewers. But equally remarkable and politically eloquent was the 
balanced treatment given to the two religions. That all three should 
be mourned together was critically important for the victorious dem- 
ocratic resistance. The coverage was scripted to emphasize not only 
the ecumenical, but also the multi-ethnic, multi-class citizenship in the 
new Russia (Dmitrii Komar', an Afghan veteran and a worker, was, 
judging by his name, Ukrainian; Il'ia Krichevskii, was a Moscow artist 
of Jewish origin; Vladimir Usov was Russian and an entrepreneur60). 
This important ecumenical message was captured in the civic ritual of 
the heroes' interment. Each coffin was covered with a Russian tricolor 
flag and then lowered into the grave to the accompaniment of the 
Russian national anthem. The TV cameras were positioned high above 
the graves, figuratively transporting the viewers high into the sky. The 
image of the flag-draped coffin, with the Russian anthem playing in 
the background, signaled the fact that this was, above all, a funeral for 
national heroes, "martyrs," whose deaths were inextricably linked to 
the forging of a new nation. 

59. On the political authority of martyrdom in the Russian intelligentsia tradi- 
tion, see Mikhail Gershenzon, "Tvorcheskoe samosoznanie" and Sergei Bulgakov's 
"Geroizm i podvizhnichestvo," in M. 0. Gershenzon, ed., Vekhi: sbornik statei o russkoi 
intelligentsii, 2d ed. (Moscow, 1909), 84 and 37, respectively. On the special significance 
of the institution of martyrdom for eastern Christianity, see Peter Brown, "Parting of 
the Ways," Society and the Holy In Late Antiquity (Berkeley: University of California Press, 
1982). On the institution of martyrdom in Russian culture see Michael Cherniavsky, 
Tsar and People: Studies in Russian Myths (New Haven: Yale University Press, 1961); and 
D. Obolensky, "Russia's Byzantine Heritage," in The Structure of Russian History, ed. M. 
Cherniavsky (New York: Random House, 1970). Among the more recent works on this 
subject, see G. Freidin, "By the Walls of the Church and State: On the Authority of 
Literature in Russia's Modern Tradition," Russian Review 52, no. 2 (April 1993): 149- 
63. See also the seminal work on the relationship between violence, martyrdom, and 
political authority by Rene Girard, La violence et le sacre (Paris: B. Grasset, 1972). 

60. In eulogising the victims in Manege Square, Moscow Mayor Gavriil Popov 
spoke of them as follows: "Volodia Usov, an employee at a joint venture, an entre- 
preneur; Dima Komar', a worker, and Afghan veteran; and Il'a Krichevskii, an artist. 
For six years they had been thwarted [by those who had opposed reform]. They had 
hindered Usov from being an entrepreneur, Komar' from being a worker and Kri- 
chevskii from being able to create.. ." (cited in Dunlop, The Rise of Russia, 230). 



838 Slavic Review 

The week ended as it had begun: millions of television screens 
beaming the gripping, real political drama into people's living rooms, 
bringing the affairs of state and nation-building into a close and inti- 
mate relationship with every viewer. The funeral served as the culmi- 
nation of the television coverage of the perevorot-coverage that created 
the first true media event in the history pf the Soviet Union. The crisis 
in high politics had been profoundly and decisively shaped by the 
electronic eye which transformed, instantly and continuously, elements 
of a political confrontation into meaningful scripts with their corre- 
sponding images, styles and symbols. The 1991 televorot that began at 
6 a.m. on 19 August with the televised announcement of the formation 
of the Emergency Committee received a fitting closure on Saturday 
afternoon, 24 August, with live coverage of a funeral that was as much 
a memorial to the three men as the consecration of a nation. 


	Article Contents
	p. [810]
	p. 811
	p. 812
	p. 813
	p. 814
	p. 815
	p. 816
	p. 817
	p. 818
	p. 819
	p. 820
	p. 821
	p. 822
	p. 823
	p. 824
	p. 825
	p. 826
	p. 827
	p. 828
	p. 829
	p. 830
	p. 831
	p. 832
	p. 833
	p. 834
	p. 835
	p. 836
	p. 837
	p. 838

	Issue Table of Contents
	Slavic Review, Vol. 52, No. 4 (Winter, 1993), pp. i-ix+663-928
	Volume Information [pp. 920-928]
	Front Matter [pp. i-vi]
	From the Editor [pp. vii-ix]
	The Pre-Petrine Law of Property [pp. 663-679]
	The Cult of Saint Sergius of Radonezh and Its Political Uses [pp. 680-699]
	Old Belief as Popular Religion: New Approaches [pp. 700-712]
	Liturgy and Community among Old Believers, 1905-1917 [pp. 713-724]
	Shamanic Elements in Some Early Eighteenth Century Russian Woodcuts [pp. 725-744]
	Readings of Imperial Rome from Lomonosov to Pushkin [pp. 745-768]
	Ivan IV's Personal Mythology of Kingship [pp. 769-809]
	Review Article
	Televorot: The Role of Television Coverage in Russia's August 1991 Coup [pp. 810-838]

	Discussion
	On the Russian Archives: An Interview with Sergei V. Mironenko [pp. 839-846]

	Featured Reviews
	Review: untitled [p. 847]
	Review: untitled [pp. 848-849]
	Review: untitled [pp. 849-850]
	Review: untitled [pp. 850-851]
	Review: untitled [pp. 852-853]
	Review: untitled [pp. 853-855]
	Review: untitled [pp. 855-856]
	Review: untitled [pp. 857-858]
	Review: untitled [pp. 858-859]
	Review: untitled [pp. 859-861]

	Book Reviews
	Review: untitled [pp. 862-863]
	Review: untitled [pp. 863-864]
	Review: untitled [pp. 864-865]
	Review: untitled [pp. 865-866]
	Review: untitled [pp. 866-868]
	Review: untitled [pp. 868-869]
	Review: untitled [pp. 869-870]
	Review: untitled [pp. 870-872]
	Review: untitled [pp. 872-873]
	Review: untitled [pp. 873-874]
	Review: untitled [pp. 874-875]
	Review: untitled [pp. 875-877]
	Review: untitled [pp. 877-878]
	Review: untitled [pp. 878-879]
	Review: untitled [pp. 879-880]
	Review: untitled [pp. 880-881]
	Review: untitled [pp. 881-883]
	Review: untitled [pp. 883-884]
	Review: untitled [pp. 884-885]
	Review: untitled [pp. 885-886]
	Review: untitled [pp. 886-887]
	Review: untitled [pp. 887-888]
	Review: untitled [pp. 888-889]
	Review: untitled [pp. 889-890]
	Review: untitled [pp. 890-891]
	Review: untitled [pp. 891-892]
	Review: untitled [p. 893]
	Review: untitled [pp. 894-895]
	Review: untitled [pp. 895-896]
	Review: untitled [pp. 896-898]
	Review: untitled [p. 898]
	Review: untitled [p. 899]
	Review: untitled [pp. 900-901]
	Review: untitled [pp. 901-902]
	Review: untitled [pp. 902-904]
	Review: untitled [pp. 904-905]
	Review: untitled [pp. 905-906]
	Review: untitled [pp. 906-907]
	Review: untitled [pp. 908-909]
	Review: untitled [pp. 909-910]
	Review: untitled [pp. 910-911]
	Review: untitled [pp. 911-912]
	Review: untitled [pp. 912-913]
	Review: untitled [pp. 914-915]
	Review: untitled [pp. 915-916]
	Review: untitled [pp. 916-917]

	Letters [pp. 918-919]
	Errata: Defining and Ignoring Labor Discipline in the Early Soviet Period: The Comrades-Disciplinary Courts, 1918-1922 [p. 919]
	Errata: Dynasty, Politics and Culture: Selected Essays. [p. 919]
	Back Matter



