3086
S�k

*L�ST* Installera kamrem f�rsta g�ngen Volvo 850

132 Inl�gg
21 januari
Tr�dstartare
Tjenare.

Har precis lagt p� kamremmen f�r f�rsta g�ngen p� min nyrenoverade B5234T motor fr�n Volvo 850 utan VVT drev.
D�remot s� blev jag inte helt n�jd, tycker att remmen mellan kamaxeldreven �r lite slapp... N�gon med erfarenhet som vet om detta �r normalt? Eller tightar den till sig om man snurrar den ett par varv?

�r det n�gon som vet eller har Volvos beskrivning p� hur man installerar kamremmen f�r f�rsta g�ngen?
Jag gjorde enligt f�ljande:
Kamaxlarna �r l�sta med verktyg i bakkant, vevaxeln �r l�st med verktyget som man trycker in i ett h�l bak i blocket. S� allt �r nollat.
Installerade kamaxeldreven med 2st skruvar var utan att dra �t dom s� iprincip kan dreven r�ra sig en hel del.
Jag drog p� remmen, runt vevaxeln -> runt insugsdrevet -> runt avgasdrevet ->runt sp�nnaren -> och sist runt vattenpumpen.
Drog ur sprinten ur hyudraulsp�nnaren (b�da dreven fortfarande l�sa) knackade f�rsiktigt ett par g�nger p� remmen mellan kamaxeldreven, och knackade sedan f�rsiktigt ett par g�nger p� remmen mellan avgasdrev och vattenpumpen, d�refter drog jag �t alla skruvar p� kamaxeldreven s� dom var l�sta.

N�r detta var klart s� tyckte jag remmen k�ndes lite slapp mellan dreven insug och avgas, s� v�gade inte sl�ppa p� kamaxell�sningarna och dra runt motorn...
Nu har jag aldrig inspekterat eller bytt en kamrem p� en Volvo 850 tidigare s� vet ju inte riktigt om den ska vara tight d�r uppe mellan dreven eller om det ska finnas liiite slack d�r?
Sen funderar jag ocks� vad kamdrevs markeringarna �r bra f�r... F�r det finns ju inte en chans att dom linar upp med "hacken" i kamremsk�pan... �ven om man st�ller det r�tt n�r man b�rjar s� �r ju dreven fria att r�ra sig under dit s�ttning av remmen liksom? Eller g�r jag helt fel?
Eller �r det enklaste att bara sl�ppa lite p� avgasdrevetsskruvar och manuellt r�ra den n�n millimeter moturs s� att remmen tightar till sig mellan dreven?

Tacksam f�r era tankar kring det hela eller om n�gon har en officiell instruktion p� hur man g�r.
Mvh
Senast redigerat av Lehto (13 februari )

3 547 Inl�gg
22 januari
Du har gjort r�tt, och det kr�vs ju oljetryck f�r att hydrualsp�nnaren ska funka riktigt.
Dom Volvo 5or jag bytt p� har f�rvisso haft fj�dersp�nnare, men det var V70 med VVT.

Varf�r det ens finns m�rkningar p� kamaxlarna kan man fr�ga sig.  Har nog lurat massor av m�nniskor att s�tta kamremmen fel.

132 Inl�gg
22 januari
Tr�dstartare
Mossan1 skrev:
Du har gjort r�tt, och det kr�vs ju oljetryck f�r att hydrualsp�nnaren ska funka riktigt.
Dom Volvo 5or jag bytt p� har f�rvisso haft fj�dersp�nnare, men det var V70 med VVT.

Varf�r det ens finns m�rkningar p� kamaxlarna kan man fr�ga sig.  Har nog lurat massor av m�nniskor att s�tta kamremmen fel.

Fast oljetrycket p�verkar inte hydraulsp�nnaren, hydraulsp�nnaren �r en sluten enhet s� den har ingen anslutning till motorns oljetryck.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ka … s_v40.html

8 263 Inl�gg
22 januari
S� l�nge inget av dreven sl�r stopp mot bultarna som h�ller dem mot kammarna s� har du gjort r�tt. N�r man drar ur sprinten s� kommer remmen sp�nnas och dreven vrids lite. Och s� l�nge inget drev hindras fr�n att vridas som det vill av bultarna s� �r det r�tt sp�nt sedan. Sedan n�r motorn b�rjar snurra s� kommer sp�nnaren justera efter behov.

132 Inl�gg
22 januari
Tr�dstartare
Marlboroman skrev:
S� l�nge inget av dreven sl�r stopp mot bultarna som h�ller dem mot kammarna s� har du gjort r�tt. N�r man drar ur sprinten s� kommer remmen sp�nnas och dreven vrids lite. Och s� l�nge inget drev hindras fr�n att vridas som det vill av bultarna s� �r det r�tt sp�nt sedan. Sedan n�r motorn b�rjar snurra s� kommer sp�nnaren justera efter behov.

Fast kamremsdreven �r ju fixed, s� det kan ju inte sp�nnas n�got mellan dom?
Jag menar remmen kan ju inte str�ckas mellan dreven d� det inte finns n�gon sp�nnare d�r, det skulle isf inneb�ra att n�gon av kamaxlarna skulle flytta sig n�gon grad f�r att det ska bli sp�nt d�r emellan.

3 547 Inl�gg
22 januari
Lehto skrev:
Jag menar remmen kan ju inte str�ckas mellan dreven d� det inte finns n�gon sp�nnare d�r, det skulle isf inneb�ra att n�gon av kamaxlarna skulle flytta sig n�gon grad f�r att det ska bli sp�nt d�r emellan.

Men...
D� har du ju inte gjort som du beskrev.

Lossar du kamdrevens skruvar mot medbringaren p� kamaxeln �r dom ju l�sa gentemot kamaxeln.
Hela po�ngen med att lossa dom tills remmen �r sp�nd �r just f�r att dreven r�r sig lite n�r remmen sp�nns f�r att f�rdela sig, och EFTER det ska dreven l�sas mot kamaxlarna. Kamaxlarna sitter ju fixerade med blockeringsverktyget i bakkant.

Det �r ju ocks� d�rf�r man inte kan utg� fr�n markeringarna p� kamdreven,  precis som du p�stod tidigare.

Har aldrig bytt p� 850, men V70.
Ska vara lika s� enl vad jag f�rst�tt.
Har bytt en utan VVT f�r l�nge sedan, och �ven med VVT. Samma egentligen, men man m�ste ha VVT i botten ocks�.

Eller om du menar det pyttelilla �ndring som blir av en ej perfekt sp�nnd rem s� �r det f�rsumbart.
Flera har bytt rem enl markeringarna och f�tt kugg fel. Bilen har g�tt bra men "bra". = M�rkbar f�rb�ttring efter r�tt utf�rt byte.
Senast redigerat av Mossan1 (22 januari )

132 Inl�gg
22 januari
Tr�dstartare
Mossan1 skrev:
Lehto skrev:

Men...

Lossar du kamdrevens skruvar mot medbringaren p� kamaxeln �r dom ju l�sa gentemot kamaxeln.
Hela po�ngen med att lossa dom tills remmen �r sp�nd �r just f�r att dreven r�r sig lite n�r remmen sp�nns f�r att f�rdela sig, och EFTER det ska dreven l�sas mot kamaxlarna. Kamaxlarna sitter ju fixerade med blockeringsverktyget i bakkant.

Det �r ju ocks� d�rf�r man inte kan utg� fr�n markeringarna p� kamdreven,  precis som du p�stod tidigare.

Har bytt en utan VVT f�r l�nge sedan, och �ven med VVT. Samma egentligen, men man m�ste ha VVT i botten ocks�.

Eller om du menar det pyttelilla �ndring som blir av en ej perfekt sp�nnd rem s� �r det f�rsumbart.
Flera har bytt rem enl markeringarna och f�tt kugg fel. Bilen har g�tt bra men "bra". = M�rkbar f�rb�ttring efter r�tt utf�rt byte.

Ja det �r ju iofs sant, det kanske �r helt korrekt �nd�. Bara att man blir os�ker n�r man inte vet hur det ska vara, slacket jag k�nner �r kanske normalt.

Jag kan ju iofs ta en liten videosnutt � ladda upp s� kanske ni kan hj�lpa mig att avg�ra.

Fri fart f�r ett fritt folk!
14 562 Inl�gg
22 januari
Mossan1 skrev:
Lehto skrev:

Men...

kam drerven p� 850 �r v�ll helt fasta och sitter skruvade med 3skruv.  dom nyare med vvt kan man ju flytta lite. 

nu var det l�nge sen s� inget f�rskt i minnet  men jag h�nger bara p� remmen sl�pper sp�nnaren och drar 2varv p� motorn d� brukar det vara fixat.  smile

K�r fort s� hinner inget h�nda...

358 Inl�gg
23 januari
L�ter som du beh�ver lossa skruvarna p� dreven igen och sp�nna upp remmen samtidigt som du drar �t skruvarna. F�rutsatt att du fortfarande har kamaxlarna l�sta i bakkant d�. F�r �vrigt l�ter det som du har gjort allt r�tt.

132 Inl�gg
24 januari
Tr�dstartare
Equium skrev:
L�ter som du beh�ver lossa skruvarna p� dreven igen och sp�nna upp remmen samtidigt som du drar �t skruvarna. F�rutsatt att du fortfarande har kamaxlarna l�sta i bakkant d�. F�r �vrigt l�ter det som du har gjort allt r�tt.

Ja det �r de jag funderade p� att g�ra.

H�r �r en videosnutt d�r ni kan se hur mycket/lite som remmen "flexar" n�r jag petar p� den:
https://drive.google.com/file/d/10bdMdJ … drive_link

132 Inl�gg
13 februari
Tr�dstartare
Problemet �r nu l�st!

Jag best�mde mig f�r att lossa p� kamaxeldrevet f�r avgassidan och f�rhand bara dra den motsols f�r att remmen skulle tighta till sig mellan kamaxeldreven, skruva sedan fast drevet igen p� avgaskammen och uppt�ckte att remmen igen var lika slapp mellan kamaxeldreven...
D� slog det mig! N�r jag drar �t skruvarna f�r att fixera drevet i kamaxeln s� f�ljer drevet med lite grann och d�rav blir remmen s�klart slapp!

S� beh�vde d� ett moth�ll f�r att kunna h�lla emot drevet samtidigt som jag skruvar fast den i kamaxlen! K�pte mig ett moth�ll och n�r jag anv�nde den s� blev remmen helt perfekt!
https://lh3.googleusercontent.com/d/18yZUXJKkTPbZcvyaaOElY6dURbc4u4u7?authuser=0

Tack alla f�r tips och r�d, trodde inte jag skulle beh�va det d�r moth�llet men det blev verkligen stor skillnad med hj�lp av den!

S�k