Complot

Abby is dolblij als ze wordt aangenomen op de politieacademie. Thuis is ze minder gelukkig: haar moeder heeft een nieuwe vriend die zich overal mee bemoeit en haar vader zit op Tinder. Om te ontspannen gaat Abby met vriendin Jane een paar dagen naar Londen. Helaas is de rust ver te zoeken als de meiden verstrikt raken in een crimineel bolwerk. Als duidelijk wordt dat Abby de criminelen kent en Jane plotseling verdwijnt, telt iedere seconde…

240 pages, Hardcover

Published June 26, 2018

Eva Burgers

26 books11 followers

17 (13%)
56 (45%)
37 (30%)
9 (7%)
4 (3%)
Displaying 1 - 10 of 10 reviews
Profile Image for Mehsi.
13.5k reviews412 followers
June 28, 2018
Een domme beslissing zorgt ervoor dat Abby en Janes vakantie niet de juiste kant opduikt.

Na het niet zo goede vorige boek, was ik eventjes bezorgd. Maar ik trok mijn schouders omhoog, en vroeg of mijn verloofde (het voelt zo vreemd om dit te zeggen, het is nog zo nieuw) deze en een ander boek voor me kon kopen aangezien ik ziek ben. En ik ben echt superblij dat ik het boek heb gelezen en dat ik het nu in mijn kast kan zetten. Want dit boek was heel leuk, ja, er waren domme beslissingen die echt idioot waren en waar ik mijn ogen bij aan het rollen was.

We ontmoeten Abby net op het punt dat haar ouders gaan scheiden, ze heeft het niet erg leuk thuis. Ze is boos op haar moeder die vreemd is gegaan, en dan komt ook nog haar vader die blijkbaar eventjes Tinder open heeft. Ik was eerst even bang dat ze het hele boek zou gaan klagen en zeuren en huilen over de scheiding en het gedrag van haar ouders. Natuurlijk een beetje klagen/zeuren mag, want een scheiding zuigt, maar het moet niet het hele boek overnemen. Gelukkig gebeurd dat niet! Yay! Tuurlijk af en toe maakt ze nog een opmerking, maar ze heeft het voornamelijk druk met vluchten voor een gevaarlijke bende (haar eigen schuld), haar vriendin te beschermen (ook dankzij haar), naar een leuke jongen te staren (en af te vragen of hij goed of slecht is), vluchten van een stel domme politieagenten (of in ieder geval niet echt de beste gegeven dat ze bijna niet bereikbaar waren).

Ja, zoals ik al zei, ze moet veel vluchten want madam is niet echt de slimste in de wereld. Sorry hoor, maar welke idioot denkt dat het cool is om even naar Londen te gaan om lekker amateur detective te spelen. Want ja, dat zou ik zo noemen. Ze is nog niet eens rechercheur, zit net op de academie en heeft echt nog bergen te leren. En dat laat ze heel vaak merken. Oh, laat ik naar deze opslagplaats gaan waar een criminele groep zit, en oh oeps, nu heb ik iets gezien wat ik niet mag zien. Oh, hey, mijn vriendin en ik zijn in gevaar, goh, wat ik kan ik nog meer doen om in de problemen te komen. Oh ja, laat ik die gast maar volgen. Of de receptioniste wegtoveren zodat ik eventjes in haar spullen kan zoeken. En zo kan ik wel doorgaan. Ze is echt een rasidioot en heeft totaal geen self-preservation. Misschien gemeen maar zo kwam deze meid wel op mij over. Ik heb echt zo vaak met mijn ogen gerold.

Ik vond Jane nog wel de beste personage. Ik vond haar ook heel lief, ik bedoel maar, veel mensen zullen Abby allang alleen hebben gelaten vanwege haar maffe gedrag, maar zij gaat toch weer met haar mee, helpt toch met wat verschillende dingen, en geeft om haar vriendin ondanks de problemen en traumas die het haar geeft.

Het verhaal speelt zich af in Londen (in ieder geval het grootste deel ervan), en ik vond het superleuk dat het daar afspeelde. Vooral omdat ik voor het eerst naar die stad ben geweest dit jaar. Boeken worden echt nog leuker als je de plekken ook hebt gezien waar karakters heen gaan.

Het verhaal was ook heel spannend en ik vond de criminelen lekker slecht. Niet van die halfgebakken eitjes waar je wel eens over leest, maar echte harde eieren. Die nergens bang voor zijn en die alles doen om alles geheim te houden.

Wat er met Bas aan de hand was? Goh, ik had het al meteen door wat er aan de hand was met hem, of in ieder geval, ik had een heel goed vermoeden. Ik vond het leuk dat de schrijfster ons steeds hints gaf, en ook geweldig om de karakters zelf op onderzoek te zien gaan.

Walter? We krijgen ook genoeg hints over die gast, en ik moet zeggen ik had wat theorieën in mijn hoofd en het was leuk om te zien welke de goede was. Op een gegeven moment, sorry buren, moest ik wel even "OMG, ik wist het!" gaan.

Morris? Leuke gast! Ik vond het leuk dat hij ook een POV stuk kreeg, daardoor wisten we meteen wat er met hem aan de hand was, en ook wat hij probeerde te doen terwijl hij in het hotel werkte. Plus we zien zijn gevoelens voor Abby, en ook dat hij weet dat het gewoon niet de tijd is voor romantiek. Ik vond hem erg lief. En natuurlijk was het spannend vanwege zijn beroep. Er was in het boek wel een moment waar ik hem even wilde knuffelen, want die arme jongen. :(

Ik vond het leuk dat hij en Abby verliefd werden, maar ik vond het nog beter dat de schrijfster het niet té overdadig deed, gewoon af en toe een oogblik, of een berichtje. Verder dan dat? Je moet wachten tot het einde. Heerlijk! Spannende momenten blijven lekker spannend, er komt niet opeens een ongemakkelijke en totaal slecht getimede zoen of zo. Hoe vaak ik wel niet boeken heb gelezen waar de romantiek op de minst goede tijden komt...

Het einde was nog spannender om te lezen, en ik maar denken dat het niet spannender kon worden. Heerlijk!

Dus ja een spannend boek, met wat domme momentjes, maar genoeg goede stukjes dat ik dat wel kan vergeven. Ik zou dit boek ook zeker aanraden aan iedereen, en ik kan niet wachten om te zien waar Eva Burgers de volgende keer over zal schrijven.

Review first posted at https://twirlingbookprincess.com/
Profile Image for Esmee.
373 reviews19 followers
March 30, 2019
3/5 Het begin vond ik erg goed en ik volgde vol spanning het verhaal, maar tegen het einde snapte ik het niet goed meer en de ontknoping viel daarom wat tegen.
Profile Image for Imke.
223 reviews
July 15, 2022
Spannend verhaal, MAAR ik vond het plot erg gezocht. De lezer wordt als het ware in het complot gesleurd, maar niet op de goede manier. De hele opzet rondom het criminele circuit is goed bedacht, aller eromheen voelt gekunsteld.
Profile Image for Hilde.
183 reviews55 followers
October 24, 2018
Mijn recensie komt van mijn blog hillybillybeauty.nl

Complot is mijn eerste kennismaking met schrijfster Eva Burgers. Een jeugdthriller geschreven door een ex rechercheur kan natuurlijk niet anders dan héél vet zijn! Inderdaad Eva Burgers werkte jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Ik verwachtte dan ook zeker een hoop spanning en zeer realistische verhaallijnen in dit boek. Heeft de auteur dit waargemaakt?

Achterflap
“Abby is dolblij dat ze mag stage lopen bij de recherche. Thuis is ze minder gelukkig: haar ouders zijn gescheiden, haar moeder heeft een nieuwe vriend en haar vader krijgt opeens Tinder-berichten op zijn telefoon. Abby wil weg. Samen met vriendin Jane vertrekt ze voor een paar dagen naar Londen. Tijdens haar stage heeft Abby gehoord over Red Snake, een criminele organisatie in Londen. Ze kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen, en al snel zitten de criminelen hen op de hielen. Lukt het Abby en Jane om veilig terug naar Nederland te komen?”
Uitgeverij de Fontein heeft een flinke collectie YA-thrillers. Ik vind dat een zeer positieve ontwikkeling omdat ik uit ervaring weet dat de jeugd dit soort boeken nodig heeft om lekker te gaan lezen. Zo las ik eerder twee YA-thrillers van deze uitgever en beide zijn inmiddels door één van mijn dochters al verslonden. Deze hardcover ziet er ook weer zeer aantrekkelijk uit. (normaal zit er zo’n politie-elastiek om het boek heen. Een extra eyecatcher die de uitgever heel slim heeft toegevoegd aan de YA-thrillers).
Ik dacht eerst dat er een soort kermis op de achtergrond van de cover opdoemde. Maar natuurlijk zijn dat de London Eye en de Tower of London! (ik was even niet zo snel van begrip dit keer). Het verhaal speelt zich namelijk vooral af in London.
Complot leest als een trein. Eva Burgers heeft een zeer prettige schrijfstijl en bij elk hoofdstuk staat de naam van het personage vanuit wie dat hoofdstuk verteld wordt. Het aantal vertellende personages is ook overzichtelijk en doordat je uit verschillende perspectieven leest krijg je ook een mooi compleet beeld van het verhaal.
De spanning in het boek wordt langzaamaan opgebouwd en vanaf het moment dat Abby en Liz de adem van de criminele organisatie in hun nek voelen hijgen neemt de spanning alleen maar toe. Het aantal personages die in mijn ogen verdacht waren is precies genoeg om verwarring te zaaien. Je voelt bij sommige acties al dat het niet helemaal pluis is en dat geeft je als lezer een soort ‘taak’ om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit. Maar ik kan alvast verklappen dat ik het niet helemaal bij het rechte eind had!
“Complot is een ijzersterke YA-thriller die zelfs de volwassen lezer nog op het verkeerde spoor kan zetten!”
Profile Image for Judith Regeling.
597 reviews21 followers
August 19, 2018
Complot van Eva Burgers heeft mij vanaf begin tot einde op het puntje van mijn stoel gezet. Ik moest gewoon weten hoe het allemaal zat en wie nu te vertrouwen was en wie niet. Niet gek ook dat ik dit boek binnen enkele uren alweer uit had (wat ook vrij jammer is..). Met dit boek bewijst Eva Burgers dat ze zich kan meten aan Mel Wallis de Vries en Margje Woodrow. Klein minpuntje voor het behoorlijk naïeve hoofdpersonage - maar dat is haar vergeven.
722 reviews3 followers
July 14, 2020
Een zeer goed jeugdthriller. Spannend vanaf het begin. Abby, 18 jaar, loopt stage bij de recherche. Door haar jeugdig engagement brengt ze zich en haar vriendin in moeilijkheden.
Eva, de schrijfster, heeft ervaring met zware criminaliteit. Ik begrijp niet dat men bij zijn opleiding reeds betrokken is bij zulke gevaarlijke en belangrijk dossier.
Het is een aanrader.
Profile Image for Ingrid.
481 reviews53 followers
April 11, 2021
My students (12 years and older) love this book! I can totally see why. It's a thrilling book especially for teens!
(It just wasn't for me tbh). I do have to say I would definitely keep recommending this book to my students.
23 reviews
January 1, 2019
Een heel goed boek, met een onverwacht einde. Ik vond het soms wat onrealistisch maar wel vol spanning.
Profile Image for Suusvankessel.
3 reviews
December 30, 2022
Ik vond het best een saai boek en ook niet heel spannend, ook vond ik het op een gegeven moment best langdradig worden.De personages daarin tegen vond ik wel weer heel leuk! Einde was wel te verwachten als je een beetje logisch nadenkt daarom geef ik hem 2⭐️.
Displaying 1 - 10 of 10 reviews