
NewsWatch Monitor Issue 1 

Think tanks in the news 
by Brent Stafford 
April 1997 

Many organizations in Canada seek to use the mainstream news media as vehicles to promote 
their viewpoints and ideologies. Since the 1970s (the Fraser Institute was founded in Vancouver 
in 1974 to attack the policies of the NDP government of Dave Barrett), right-wing think tanks, 
funded in large part by corporations and foundations with deep pockets, have been waging and 
winning what Antonio Gramsci called the "war of position," positioning their ideological stances 
within the mainstream culture. This study focused on the comparative access to the mainstream 
Canadian news media afforded to right- and left-wing think tanks or research institutes in 
Canada. It found that right-wing think tanks received a disproportionate amount of news 
coverage, more than three times as much as left-wing think tanks. The quality of coverage -- the 
degree to which the think tank's views were supported or subjected to criticism within news 
stories -- was similar, when right-wing (Fraser Institute) and left-wing (Canadian Centre for 
Policy Alternatives) think tanks were compared. But since there was so much more coverage of 
right-wing think tanks, balance was more of a myth than a reality. 

The first part of the study compiled all references to the leading 15 think tanks -- seven left-wing, 
six right-wing and two middle-of-the-road -- for a six-month period in 1996, in 14 mainstream 
daily newspapers and CBC and CTV television news broadcasts. The political leaning of each 
think tank was assessed independently by several mainstream journalists. Right-wing think tanks 
received 68 per cent of all references, while left-wing think tanks received 19.5 per cent of all 
references. The right was led by the Conference Board of Canada (317 references), Fraser 
Institute (312 references), C.D. Howe Institute (270) and Business Council on National Issues 
(144). The leading left groups were Council of Canadians (121 references), Canadian Centre for 
Policy Alternatives (64), and Canadian Council on Social Development (57 references). 

No news organization gave equal coverage to right- and left-wing think tanks, obviously, but 
some were more balanced than others. The Ottawa Citizen referenced right-wing groups in 54 
per cent of its items, followed by Hamilton Spectator (62 per cent), and Toronto Star (64 per 
cent). Right wing think tanks received their most overwhelming referencing in the Toronto Sun 
(97 per cent of items), The Province (84), Calgary Herald (81) and Financial Post (80 per cent). 

The Globe and Mail contained the most references to think tanks of all media in the survey (245 
references), and was close to the average with 69 per cent of references to right-wing think tanks. 
The Toronto Star was second in total number of references (207), followed by the Vancouver 
Sun (176), Calgary Herald (130), Ottawa Citizen (128), Montreal Gazette (126) and Edmonton 
Journal (126). The fewest references to think tanks were provided by the television news 
programs, CBC National (11), CTV National News (22), and the Toronto Sun (38). 
In a second stage of research, coverage of one right-wing institute (Fraser Institute) and one left-
wing institute (Canadian Centre for Policy Alternatives) was analyzed for the type and quality of 
coverage they received in The Vancouver Sun and The Globe and Mail. There were five times 



more articles citing the Fraser Institute than the CCPA, but the quality of coverage was similar, 
with one exception. Most Fraser Institute coverage was in the form of hard news or business 
stories, while most CCPA coverage was in opinion pieces and columns. 

The study looked closely at sources cited in the sample, since these can reveal not only what 
story is being told, but whose story it is. Identifying who is being sourced and how often, and 
ascertaining if the source supports or criticizes the theme espoused by the think tank, can shed 
light on the type of coverage the think tank receives. This study found that the quality of 
coverage was similar for the two institutes. 

Leading sources in Fraser Institute stories were professionals/academics, followed by politicians, 
government officials and left-wing sources such as the Canadian Auto Workers, Leading sources 
in CCPA stories were advocacy groups/activists, journalists, government sources and right-wing 
groups such as the B.C. Business Council. Since the sample sizes were small in both cases 
though, these findings should be considered indicative rather than conclusive. 

Sources can generally be considered to be supportive or critical of the think tank's theme. If they 
are supportive, they are in general agreement with the theme or story presented. For both the 
Fraser Institute and CCPA, about 60 per cent of all sources in their stories were supportive. 
Sources can also be critical -- in general disagreement -- with the theme presented by the think 
tank. Thirty per cent of Fraser Institute story sources were critical, while 23 per cent of CCPA 
sources were critical. 

Finally the study looked checked each article to determine if it cited any critical source at all or 
only supportive ones, and here too found a similar pattern. In 53 per cent of Fraser Institute 
articles only supportive sources were cited; while in 50 per cent of CCPA stories only supportive 
sources were cited. 

In summary, CCPA and Fraser Institute both received about the same percentage of supportive 
sources (sources cited in stories that supported the position of the think tank); they both received 
about the same level of critical source referencing; and they were not subjected to criticism in 
about the same percentage of stories. Once again, these results seem balanced; however, it 
should not be forgotten these are percentages only -- there were five times more Fraser Institute 
stories than CCPA ones. And given the small size of the CCPA sample (10 stories), further work 
will need to be done to verify these findings. 

  
How the Fraser Institute distorts its news-monitoring studies 
by Kathleen Cross 
27 March 1997 

In July 1996, two months after a narrow provincial election victory by the BC New Democrats, a 
Fraser Institute National Media Archive study declared that television coverage during the 
election campaign had been more negative to the provincial Liberals than to the New Democrats. 
The study purported to show that the Liberals were criticized more frequently than other parties, 



and that the NDP received more attention than the Liberals on economic issues. 

It was a curious study because the actual statistics contained in the study (as opposed to the 
interpretation in Fraser Institute news releases and interviews) directly contradicted the claim 
that the media were biased against the Liberals. The study identified 12 per cent of all coverage 
by the three Vancouver television stations as being negative toward the Liberals, while only 
eight per cent of all coverage was negative toward the NDP. But what the Fraser Institute (FI) 
did not mention was that because the Liberals received so much more coverage in total than the 
NDP, the Liberals also received far more positive coverage (FI neglected to provide these figures 
in its study.) And regarding FI's claim that the NDP received more economic coverage, what FI 
missed was that this coverage was more negative than that afforded the Liberals. 

Using this study, FI went on to claim that media coverage was hostile to the Liberals and that 
this demonstrated "underlying political allegiances" of journalists to certain parties (read NDP). 
By selectively reporting its findings and by ignoring some of its own calculations, the Fraser 
Institute concluded that there was a left-wing bias in the Vancouver television news media. 
This pattern of selectively reporting research results to fit a particular agenda or "spin" seems to 
be a persistent characteristic of the media-monitoring work done by the Fraser Institute's 
National Media Archive (NMA). A review of NMA's monthly newsletter On Balance, 
commissioned by NewsWatch Canada, concluded that while purporting to promote "objectivity" 
and expose the lack of balance in journalism, NMA itself manifests a consistent pattern of 
innuendo, decontextualized results and selective interpretation. 

Seventeen issues of On Balance (OB), published between January 1995 and July 1996, were 
reviewed in the NewsWatch Canada study. A total of 20 of the 29 articles in these issues 
expressed concern about the left-wing bias of journalists and the effect this had on coverage of 
issues ranging from economics and politics to crime. Some findings of note are described here: 

OB claimed that media overemphasis on negative economic news was one reason for low 
consumer confidence. When the unemployment rate went down, OB accused the CBC of 
negative reporting because the public broadcaster focused on the "28,000 young people who 
gave up looking" for jobs. Instead, said OB, the CBC should have featured increasing personal 
income, falling inflation, high corporate and bank profits, and growing GDP as examples of an 
improving economy. If the media had concentrated on the good news, it would have been 
enough to convince Canadians that Canada was indeed in good financial position, translating into 
increased consumer spending. What OB overlooked though were the realities of continuing high 
unemployment, and high levels of personal debt, and the consequences of these for the material 
conditions of Canadians' lives, and therefore their level of spending. 

While OB expressed concern about the type of economic coverage, it made no comment on the 
increasing use of economic language to frame other issues. For example, during the 1996 BC 
election, the Vancouver Sun published a summary of the main issues being debated during the 
campaign (19 April 1996), framing health and education issues primarily in terms of their fiscal 
implications and only secondly in terms of their social implications. The Sun saw the "challenge" 
for health as "finding ways to bring spending down" without compromising the system. The 
education challenge was to "cut spending" without damaging quality. 



OB argued in a number of articles that Conservative governments received more negative 
coverage than Liberal governments, and that NDP governments were covered least critically. It 
concluded there was "gross partisanship" in the media, which had "crossed the boundary from 
news reporting to news advocacy". However, OB reported only part of the story. For example, 
OB noted that Alberta's spending cuts under Ralph Klein received more negative coverage than 
Bob Rae's "ballooning deficit" in Ontario. But Alberta received twice as much coverage overall, 
indicating that it likely also received more positive coverage than Ontario's government. OB took 
issue with the media's use of the word "victims" (such as bleeding patients in emergency wards) 
to show the effects of budget cuts while the media showed no "victims" of Bob Rae's increasing 
deficit, except "business men and middle class tax protesters, hardly the images to invoke 
sympathy." 

OB alleged repeatedly that public broadcasting was less balanced than private broadcasting. It 
argued in a number of articles that the CBC gave one-sided and overly negative coverage to 
economic issues, government budgets, globalization, and elections. However, OB employed a 
double standard when discussing the CBC. If the CBC demonstrated "more bias" than the private 
sector on a particular item, OB questioned the value of the public broadcaster. However, when 
CBC showed more balance than private broadcasters, OB neither indicated possible value in a 
public broadcaster, nor questioned the value of the private broadcaster. And although OB 
explicitly criticized a CBC story for its use of "innuendo, inconsistent media practices and 
ambush journalism," OB was relatively silent on the same tactics when employed by private 
sector media. 

OB rarely considered conditions other than journalists' own alleged partisanship that might affect 
media coverage. There is an extensive body of literature spanning 50 years that has examined the 
effect of news values, news-gathering practices, advertising imperatives and news media 
ownership, on the content of news stories; however, these possibilities were not raised by the 
NMA. Even when OB criticized the media's attention to sensationalism, it made no comments on 
the effect that market logic and economic pressures may have in employing these attention-
grabbing practices, or indeed how these kinds of stories made for "good copy." 

To be sure, there are problems with content analysis, since it relies in part on subjective 
categories of statements and stories. Nonetheless, if applied consistently without ignoring some 
results while highlighting others, it can be a useful form of media analysis. Our study indicates 
that while OB claims to use content analysis in an objective manner, it applies content analysis in 
such a way as to render its conclusions suspect. 

The bias found in the National Media Archive's work can be linked to the objectives of the 
Fraser Institute (FI) itself. The NMA appears to be constrained in its ability to offer objective 
media monitoring by FI's own mandate to influence the news. In a recently leaked internal 
planning document, "Toward a new millennium: A five year plan of the Fraser Institute," FI 
discussed its goal to increase media "penetration" of its material and spokespeople through 
various public relations exercises, including the provision of "special treatment" to those 
journalists who expressinterest in FI material. These objectives may not seem unusual for a 
lobby group (although they could be considered objectionable), but they clearly conflict with the 
"objective" analysis of media coverage NMA says it provides. Indeed, based on NewsWatch 



Canada's review of On Balance, it is hard to distinguish NMA's goal of objective media analysis 
from the Fraser Institute's goal of influencing media coverage. 

The work of the National Media Archive does have some merit. It provides public and academic 
access to the only archive of television news in western Canada, which is a valuable research 
resource. And the NMA's actual numbers are often reliable; indeed we have used them to 
critique the NMA's own conclusions. As well, some of the NMA's studies, especially in areas of 
crime reporting, are useful and insightful. 

It is precisely because of its importance, though, that the work of the NMA needs to be subjected 
to critical scrutiny. Canadians need the kind of media monitoring that the National Media 
Archive is undertaking. We need to identify blindspots in the news and ask why some stories and 
points of view are covered and others are not. However, given the limitations in the National 
Media Archive's work uncovered by NewsWatch Canada, it is clear that NMA and the Fraser 
Institute need to be monitored as carefully as Canada's mainstream news media. 

(Kathleen Cross is a doctoral student in the School of Communication at Simon Fraser 
University) 

  
The Globe and Mail has the 'Right Stuff' 
Jackie Mosdell 
25 March 1997 

Mainstream Canadian news media give more and fuller coverage of the debt and deficit situation 
to right-wing perspectives than to left-wing perspectives. This is a common complaint heard on 
the left. But is it true? Have the news media over-emphasized cuts to social programs as being 
the only real way to deal with public debt and deficit, while neglecting the story of how the debt 
was accumulated and overlooking alternate ways to manage it? 

A NewsWatch Canada study by SFU Communication student Jackie Mosdell found that, by and 
large, this belief was accurate. The Globe and Mail's economic coverage over a three-month 
period that included the release of the 1995 federal budget (December 1994 - February 1995) 
was investigated. All stories that contained the words 'debt' and/or 'deficit' were collected, with 
the search restricted to articles dealing with the federal budget situation (eliminating provincial 
budget stories). Only items appearing in the Globe's "A" section were selected, to eliminate 
business-oriented stories and bias. Mosdell ended up with 53 items in her sample. The majority -
- -- were news items; some were editorials and a few were columns. 

To ascertain right- and left-wing perspectives on the debt/deficit and prescriptions for what 
should be done, Mosdell surveyed publications produced by right-wing think tanks like the 
Fraser Institute, C.D. Howe Institute and Canada West Foundation. Left-wing prescriptions for 
the debt and deficit were provided from publications of the Canadian Centre for Policy 
Alternatives and from books such as Linda McQuaig's Shooting the Hippo. 



Perspectives on the debt and deficit provided by the federal Department of Finance and Minister 
of Finance Paul Martin made up the largest group in the sample. These were not included in the 
study. 

Table 1 provides the prescriptions most commonly reported in the 53 items. The number adds up 
to more than 53 because some items contain more than one prescription. 
Prescriptions No. of mentions 
 
Total right-wing prescriptions 105 
Cut social welfare spending 39 
Cut size of government 30 
Reduce provincial transfers 28 
Privatize services 13 
Cut Canada Pension Plan payments 12 
Cut unemployment insurance benefits 10 
 
Total left-wing prescriptions 29 
Reduce subsidies to corporations 14 
Increase government spending 8 
Increase corporation income tax 4 
Lower interest rates 3 
The numbers are clear. Right-wing prescriptions were mentioned three and a half times more 
frequently than left-wing ones. One prescription -- cutting social welfare spending -- was 
mentioned more often than all left-wing prescriptions combined. Cutting the size of government, 
and privatizing services were also popular prescriptions for dealing with the federal budget 
situation. Reducing subsidies to corporations was the most popular left-wing prescription, but it 
should be noted that purists on the right also recommend this action. If this is removed from the 
left-wing prescriptions, the remaining approaches barely register on the political scale. 

Mosdell found some other interesting trends. Stories were coded for length (long, medium, 
short), type (news, editorial, column, other), and page number. Few differences were found 
between right and left for length and type, but location in the paper was significant. A total of 44 
right-wing prescriptions (40 per cent of the total 105 right-wing prescriptions) were mentioned in 
page A1 stories, while a total of eight left-wing prescriptions (28 per cent) were mentioned in 
page A1 stories and .... of these were about reducing subsidies to business. 

As for the sources quoted in the stories, there were not many, whether they dealt with right-wing 
or left-wing prescriptions. But there was one interesting finding. Thirty-five of the 53 stories 
contained no right- or left-wing sources. Fourteen right-wing sources were quoted in 12 stories 
and 9 left-wing sources were quoted in six stories. Reform Party sources made up nine of the 14 
right-wing sources, while only one NDP source was quoted. The NDP was frozen out of budget 
discussions. 

Mosdell's study provides some evidence of a right-wing bias in the Globe and Mail's coverage of 
the federal debt and deficit. 
  


