Het zal nooit meer kaviaar zijn

Het ideale cadeau voor moeders die houden van thrillers en koken!

De Nederlandse Sofia werkt bij een bank in New York. Als ze een klant bewusteloos bij de bankkluisjes in de kelder vindt, neemt ze een gevaarlijke beslissing. Dit is het begin van een reeks gebeurtenissen die ertoe leiden dat Sofia als kok bij een grote maffiabaas gaat werken. Door het bereiden van verrukkelijke maaltijden wint ze het vertrouwen van de topcriminelen en achterhaalt zo hun geheimen.

In dit boek vind je naast het spannende verhaal van Sofia en de ware gebeurtenissen rondom de New Yorkse maffia in de jaren 70, ook achttien kleurrijke en heerlijke vega(n) recepten. Marja West schreef dit spannende boek samen met haar dochter, chef-kok Anna Bontekoe.

8 pages, Audiobook

Published April 5, 2023

Marja West

26 books16 followers

14 (17%)
36 (44%)
27 (33%)
1 (1%)
3 (3%)
Displaying 1 - 23 of 23 reviews
Profile Image for Silvie Leest.
1,416 reviews57 followers
September 2, 2023

Normaal ben ik nooit zo van verhalen over de maffia, maar op de een of andere manier wilde ik toch dit verhaal lezen en ik heb er geen spijt van!

Je leest in het heden over Sofia. Ze is ernstig ziek en spendeert haar laatste periode in een hospice waar ze voorheen zelf kok is geweest. Daar raakt ze in gesprek met Evi, de dochter van een andere patiënt. Ze begint over haar verleden te vertellen en je maakt een sprong naar het verleden.

Hier lees je over haar werk bij de bank in New York en op een dag maakt Sofia een beslissing waardoor ze in de problemen raakt. Uiteindelijk probeert ze contact te leggen met de grote maffiabaas en besluit ze om als kok voor hem te gaan werken.

Het verhaal over het verleden van Sofia is erg interessant en er ontstaat een steeds verdere ontwikkeling tussen haar en de maffia. Na een tijdje lijkt het erop dat ze zich niet zomaar meer kan terugtrekken en de sfeer wordt steeds grimmiger. Sofia raakt steeds meer betrokken bij de zeer grote geheimen van de maffia.

Ondertussen lees je ook veel over de Italiaanse gerechten die Sofia maakte en alles leek mij zeer lekker! Helemaal achteraan vind je de recepten van al deze gerechten (erg leuk als je van koken houdt, dus!).

Uiteindelijk lees je dan weer wat hoofdstukken in het heden en komt er een ontroerend einde.

'Het zal nooit meer kaviaar zijn', vond ik dan ook een mooi, boeiend en interessant verhaal om eens gelezen te hebben.

Beoordeling: 3,5/4,0 ⭐️
12 reviews1 follower
January 13, 2024
Sofia doet veel domme dingen, dat is jammer. Toch erg geraakt door het einde. Verder zijn de recepten achterin een geweldige bonus en zeker een aanrader om echt te proberen!
Profile Image for Maaike.
30 reviews
October 10, 2023
Leuk! Keer wat anders! En van de recepten krijg je erg veel zin in Italiaans eten
Profile Image for Mieke Schepens.
1,435 reviews37 followers
February 9, 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog Graag Gelezen.

Het zal nooit meer kaviaar zijn geschreven door Marja West en Anna Bontekoe, is een spannende thriller die zich onder andere afspeelt in het bruisende New York van de jaren 70.
De Nederlandse Sofia Lombardi – ooit heette ze Vermeer – die in een bank werkt, raakt ongewild betrokken bij de maffia en belandt in een gevaarlijk spel vol intriges en geheimen.

“Zevenenveertig jaar lang heeft ze alle herinneringen uit die dagen weggeduwd in een poging haar nieuwe situatie te accepteren en haar draai in het leven weer te vinden. En nu zit ze hier, in dit hospice, met niets meer te verliezen dan het leven zelf.”

De kracht van dit boek ligt in de meeslepende plot. De combinatie van spannende thriller en achttien kleurrijke en heerlijke vega(n) recepten laten goed de passies van de auteurs zien.
De auteurs weten de spanning perfect op te bouwen en houden de lezer tot de laatste bladzijde in zijn greep.

De personages in Het zal nooit meer kaviaar zijn zijn goed uitgewerkt en komen geloofwaardig over. Sofia is een sterke en intelligente vrouw die ondanks haar angst haar mannetje staat. De maffiosi zijn intrigerende figuren die je soms afstoten, dan weer aantrekken en tegelijkertijd fascineren.
Voor lezers die de jaren 70 hebben meegemaakt, zal Het zal nooit meer kaviaar zijn een extra dimensie hebben. De nostalgische details, zoals de muziek, de kleding en de auto's, zullen hen terugbrengen naar die tijd.

“Het was druk bij de groenteboer. Ik sloot achter in de rij aan. Tony bleef buiten staan om zijn zoveelste sigaret op te steken. Er heerste een zekere spanning in de stad die ochtend, alsof er iets te gebeuren stond. Jimmy Hoffa was inmiddels van de voorpagina’s verdwenen om plaats te maken voor de fictieve dood van Hercule Poirot, de Belgische detective die in zoveel boeken van Agathe Christie de hoofdrol had gespeeld. Toch spraken de mensen nog steeds over Hoffa en niet over Poirot.”

Het zal nooit meer kaviaar zijn is meer dan een thriller. Het is ook een verhaal over liefde, verraad en de kracht van familie. De auteurs slagen erin om een complex en emotioneel verhaal te vertellen zonder dat het melodramatisch wordt. De woorden van Evi de journaliste zijn een mooie aanvulling op de woorden van Sofia en zetten de puntjes op de i.

Het zal nooit meer kaviaar zijn is een spannende, meeslepende en goed geschreven thriller met een vleugje nostalgie, begeleid door mooie recepten. Een aantal hoofdstukken heeft een verwijzing naar de bladzijde achter in het boek voor het gerecht dat in dat betreffende hoofdstuk ter sprake komt. Kortom: Het zal nooit meer kaviaar zijn is een verhaal om van te smullen.
Profile Image for Boekverslaafde.
254 reviews15 followers
May 27, 2023
𝑬𝒏 𝒏𝒖 𝒛𝒊𝒕 𝒛𝒆 𝒉𝒊𝒆𝒓, 𝒊𝒏 𝒅𝒊𝒕 𝒉𝒐𝒔𝒑𝒊𝒄𝒆, 𝒎𝒆𝒕 𝒏𝒊𝒆𝒕𝒔 𝒎𝒆𝒆𝒓 𝒕𝒆 𝒗𝒆𝒓𝒍𝒊𝒆𝒛𝒆𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒛𝒆𝒍𝒇.

Tweeënzeventig jaar geleden werd Sofia Lombardi geboren in Bussum. Haar vader verdween tijdens haar peutertijd uit haar leven en liet al die tijd niets van zich horen. Tot hij na zestien jaar spijt kreeg van zijn keuze. Sofia deed een financiële studie aan Neyenrode voor een goede toekomst. Nieuwsgierig naar haar vader, besloot zij hem op haar vijfentwintigste op te zoeken in New York. In de hoop daarmee twee vliegen in een klapt te slaan, een antwoord op al haar vragen en carrière maken in the big city.

𝑫𝒊𝒕 𝒎𝒖𝒊𝒔𝒋𝒆 𝒈𝒂𝒂𝒕 𝒆𝒆𝒏 𝒔𝒕𝒂𝒂𝒓𝒕𝒋𝒆 𝒌𝒓𝒊𝒋𝒈𝒆𝒏, 𝒉𝒐𝒐𝒓𝒅𝒆 𝒊𝒌 𝒅𝒆 𝒂𝒓𝒕𝒔 𝒎𝒐𝒎𝒑𝒆𝒍𝒆𝒏.𝑯𝒆𝒕 𝒍𝒆𝒆𝒌 𝒎𝒊𝒋 𝒋𝒖𝒊𝒔𝒕 𝒗𝒆𝒓𝒔𝒕𝒂𝒏𝒅𝒊𝒈 𝒐𝒎 𝒅𝒆 𝒎𝒖𝒊𝒔 𝒕𝒆 𝒍𝒂𝒕𝒆𝒏 𝒓𝒆𝒏𝒏𝒆𝒏.

Helaas overleed haar vader vrij snel daarna en liet haar zijn appartement in Brooklyn na, middenin het epicentrum van alle geweld. New York werd in die tijd geteisterd door schietpartijen en bomaanslagen. Sofia ging aan de slag bij de Chase Manhattan Bank.

𝑰𝒌 𝒉𝒂𝒅 𝒎𝒆 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒂𝒍𝒍𝒆𝒆𝒏 𝒊𝒏 𝒆𝒆𝒏 𝒘𝒆𝒔𝒑𝒆𝒏𝒏𝒆𝒔𝒕 𝒈𝒆𝒔𝒕𝒐𝒌𝒆𝒏, 𝒊𝒌 𝒘𝒂𝒔 𝒆𝒓𝒊𝒏 𝒈𝒆𝒕𝒓𝒐𝒌𝒌𝒆𝒏 𝒅𝒐𝒐𝒓 𝒉𝒆𝒕 𝒊𝒏𝒔𝒆𝒄𝒕𝒆𝒏𝒗𝒐𝒍𝒌! 𝑺𝒕𝒆𝒓𝒌𝒆𝒓 𝒏𝒐𝒈, 𝒊𝒌 𝒃𝒊𝒗𝒂𝒌𝒌𝒆𝒆𝒓𝒅𝒆 𝒈𝒆𝒛𝒆𝒍𝒍𝒊𝒈 𝒃𝒊𝒋 𝒅𝒆 𝒌𝒐𝒏𝒊𝒏𝒈𝒊𝒏, 𝒊𝒏 𝒅𝒊𝒕 𝒈𝒆𝒗𝒂𝒍 𝒆𝒆𝒏 𝒌𝒐𝒏𝒊𝒏𝒈.

Wanneer een klant een hartaanval onderin de kelder van de bank krijgt, neemt haar leven een gigantische wending die haar de rest van haar leven heeft achtervolgt. Vroeger droomde Sofia ervan om kok of bakker te worden en wanneer de kans zich aandient gaat ze aan de slag als kokkin van maffia kopstuk Big Paul. Nam ze daarmee de verkeerde afslag in haar leven?

𝑯𝒆𝒕 𝒗𝒆𝒓𝒍𝒆𝒅𝒆𝒏 𝒆𝒏 𝒅𝒆 𝒕𝒐𝒆𝒌𝒐𝒎𝒔𝒕 𝒃𝒆𝒔𝒕𝒐𝒏𝒅𝒆𝒏 𝒅𝒊𝒆 𝒂𝒗𝒐𝒏𝒅 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒍𝒂𝒏𝒈𝒆𝒓, 𝒂𝒍𝒔𝒐𝒇 𝒅𝒆 𝒕𝒊𝒋𝒅 𝒉𝒐𝒓𝒊𝒛𝒐𝒏𝒕𝒂𝒂𝒍 𝒘𝒂𝒔 𝒈𝒆𝒘𝒐𝒓𝒅𝒆𝒏.

Zevenenveertig jaar geleden keerde Sofia terug naar Nederland. Bijna een halve eeuw later, na een zwijgzaam en eenzaam leven besluit ze de stilte te doorbreken. Sofia is stervende en brengt haar laatste dagen door in een hospice. Daar ontmoet ze onderzoeksjournalist Evi en vertelt haar haar levensverhaal. Is Evi bereid om op zoek te gaan naar het ontbrekende puzzelstukje in de zoektocht van Sofia? Zodat Sofia in alle rust aan haar laatste reis kan gaan beginnen?

𝒁𝒆 𝒎𝒐𝒆𝒕 𝒔𝒕𝒐𝒑𝒑𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒂𝒓 𝒑𝒐𝒈𝒊𝒏𝒈𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒂𝒓 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏𝒔𝒑𝒂𝒅 𝒕𝒆𝒓𝒖𝒈 𝒕𝒆 𝒗𝒐𝒍𝒈𝒆𝒏 𝒏𝒂𝒂𝒓 𝒉𝒆𝒕 𝒌𝒓𝒖𝒊𝒔𝒑𝒖𝒏𝒕 𝒘𝒂𝒂𝒓𝒐𝒑 𝒛𝒆 𝒅𝒆 𝒗𝒆𝒓𝒌𝒆𝒆𝒓𝒅𝒆 𝒘𝒆𝒈 𝒊𝒏𝒔𝒍𝒐𝒆𝒈.

Deze maand verscheen Het zal nooit meer kaviaar zijn van Marja West en Anna Bontekoe bij uitgeverij De Crime Compagnie. Marja en Anna zijn moeder en dochter en Het zal nooit meer kaviaar zijn is hun passieproject, waarin hun disciplines samen komen. Marja West heeft al vele boeken op haar naam staan en Anna is bekend als Chef Bontekoe. Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen rondom de New Yorkse maffia in de jaren zeventig. En bevat naast een spannend verhaal ook nog achttien heerlijke vega(n) recepten. Het boek sprak mij als liefhebber van het spannende boek en vegetariër enorm aan. Ben ik na het lezen nog steeds zo enthousiast?

Het zal nooit meer kaviaar zijn bestaat uit vijfentwintig lange hoofdstukken voornamelijk geschreven vanuit hoofdpersonage Sofia en speelt zich af in wisselende tijdspanne. Het verhaal gaat van start met een spannende proloog terug in de tijd, Sofia neemt ons mee naar New York in 1975.

Marja en Anna hebben een zeer aangename schrijfstijl, beeldend, erg spannend en humoristisch afgewisseld met ontroerende gedeeltes. Het verhaal zit zeer goed in elkaar, Het zal nooit meer kaviaar zijn speelt zich af in het Amerikaanse New York in 1975 en in het Nederlandse Bussum in 2022. En speelt zich af in een beklemmende setting, de adembenemende dreiging is bijna continu voelbaar, alsof er ieder moment iets kan gebeuren. Gedurende het lezen wordt de spanning steeds verder opgebouwd, je wilt als lezer weten wat er gebeurd is? Dit zorgt ervoor dat je blijft lezen. Naast het verhaal zijn ook de personages heel goed uitgewerkt waardoor je ze goed leert kennen. De dilemma's waar de jonge Sofia voor komt te staan, de moeilijke keuzes die zij moet maken. Sofia weet er zelfs voor te zorgen dan je ongewild sympathie krijgt voor haar baas Big Paul.

In Het zal nooit meer kaviaar zijn maken we kennis met de tweeënzeventig jarige Sofia Lombardi. Na een lang, eenzaam en zwijgzaam leven besluit Sofia, bijna een halve eeuw later de stilte te doorbreken. Sofia is stervende en brengt de laatste dagen van haar leven door in een hospice, waar Hannah de moeder van Evi ook is opgenomen. Evi is onderzoeksjournalist en tijdens de bezoekjes aan haar moeder ontmoet zij Sofia. Sofia vertelt haar levensverhaal aan Evi. Is Evi bereid om op zoek te gaan naar het laatste puzzelstukje in de zoektocht zodat Sofia in alle rust aan haar laatste reis kan gaan beginnen?

Met Het zal nooit meer kaviaar zijn hebben Marja West en Anna Bontekoe een originele beklemmende spannend thriller neergezet. Een verhaal waarin ware gebeurtenissen uit de jaren zeventig zijn verweven met fictieve stukken. Anders dan de meeste thrillers die ik doorgaans lees. Verrassend zijn de vega(n) recepten achterin het boek. Een origineel, spannend, adembenemend en emotioneel verhaal.

𝑯𝒆𝒕 𝒛𝒂𝒍 𝒏𝒐𝒐𝒊𝒕 𝒎𝒆𝒆𝒓 𝒌𝒂𝒗𝒊𝒂𝒂𝒓 𝒛𝒊𝒋𝒏, 𝒐𝒓𝒊𝒈𝒊𝒏𝒆𝒍𝒆 𝒃𝒐𝒆𝒊𝒆𝒏𝒅𝒆 𝒔𝒑𝒂𝒏𝒏𝒆𝒏𝒅𝒆 𝒕𝒉𝒓𝒊𝒍𝒍𝒆𝒓, 𝒐𝒑 𝒓𝒆𝒊𝒔 𝒅𝒐𝒐𝒓 𝒉𝒆𝒕 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒗𝒂𝒏 𝑺𝒐𝒇𝒊𝒂 𝑳𝒐𝒎𝒃𝒂𝒓𝒅𝒊, 𝒘𝒂𝒕 𝒊𝒔 𝒆𝒓 𝒈𝒆𝒃𝒆𝒖𝒓𝒅 𝒊𝒏 𝒅𝒆 𝒍𝒂𝒕𝒆 𝒛𝒐𝒎𝒆𝒓𝒅𝒂𝒈𝒆𝒏 𝒗𝒂𝒏 𝟏𝟗𝟕𝟓? 𝑨𝒂𝒏𝒓𝒂𝒅𝒆𝒓!

★★★★
Profile Image for Kim Coenen.
1,424 reviews31 followers
April 7, 2023
Toen ik de kans kreeg om me aan te melden als recensent voor dit boek, hoefde ik geen moment te twijfelen. Ik las al eerder met veel plezier boeken van Marja West, waardoor ik direct hoge verwachtingen had. Daarnaast maakte de combinatie van een thriller met een kookboek me ook enorm nieuwsgierig. Het boek heeft een opvallende en uitnodigende cover. Het geeft een beeld van een ouderwetse affiche poster, wat enorm past bij een maffia verhaal uit 1975. Ook de combinatie van tekst en beeld is enorm goed gedaan. Ik begin dan ook met hoge verwachtingen aan het boek.

Sofia werkt bij een bank in New York. Wanneer een klant alsmaar niet terugkeert van zijn bezoek aan zijn kluis, besluit ze polshoogte te gaan nemen. Ze ziet de klant daar bewusteloos liggen en neemt een gevaarlijk besluit. Door deze beslissing ontkent ze een reeks van heftige gebeurtenissen. Hierdoor besluit ze als kok te gaan werken van een grote maffiabaas. Ze bereidt de meest verrukkelijke maaltijden en weet door haar heerlijke kookkunsten zijn vertrouwen te winnen en hun geheimen te achterhalen. Naast het spannende verhaal van Sofia en de New Yorkse maffia in de jaren 70, bevat het boek ook achttien heerlijke vegan) recepten.

Marja West heeft een heerlijke vlotte, levendige en vlotte schrijfstijl, waardoor je je al snel helemaal in het leven van Sofia in de jaren 70 waant. Marja weet dit zo te beschrijven dat ik het helemaal voor me zie, daarnaast weten de sterke dialogen het verhaal helemaal tot leven te brengen. Niet enkel Sofia is goed neergezet en uitgediept. Ook de andere personages hebben echt een eigen identiteit gekregen.

De verhaallijn switcht tussen de jaren 70 en het nu. Maar beide verhaallijnen weten me enorm te boeien en te verrassen. Al is haar verhaal over de New Yorkse maffia uit de jaren 70 wel mijn favoriet. Het is bijzonder waardig en enorm origineel hoe Marja zo'n sterke verhaallijn neer weet te zetten en de kookkunsten van Sofia enorm weet uit te diepen, zonder dat de verhaallijn haar kracht verliest. Wel moet ik bekennen dat je honger krijgt van dit boek. Het plot was verrassend, schokkend en wist de nodige tranen bij me op te roepen. Het verhaal kent echt een bijzonder, mooi en emotioneel einde.

Het zal nooit meer kaviaar zijn is een origineel, verrassend en enorm mooi verhaal dat me door het prachtige plot echt wist te raken. Het verhaal kent een boeiende en spannende verhaallijn waarbij de kookkunsten van Sofia echt tot leven komen. Het is ook enorm leuk dat je naderhand zelf met de recepten aan de slag kan. Wat een geweldig boek, een dikke aanrader!
208 reviews4 followers
May 10, 2023
Het zal nooit meer kaviaar zijn – Marja West & Anna Bontekoe

In dit boek vind je naast het spannende verhaal van Sofia en de ware gebeurtenissen rondom de New Yorkse maffia in de jaren 70, ook achttien kleurrijke en heerlijke vega(n) recepten.

‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ is een moeder-dochterproject van auteur Marja West en Anna Bontekoe (oftewel Chef Bontekoe). En ja, dat maakt mij als boekenwurm en lekkerbek natuurlijk enorm nieuwsgierig.

De cover spreekt al meteen duidelijke taal: onderaan de skyline van New York, daarboven twee pistolen en een vrouwelijk kok met een heerlijke taart. Dat er ook nog eens 18 recepten instaan voorzien van een prachtige foto is voor mij de kers op taart.

Het verhaal start met een spannende proloog die je mee terug neemt naar 1975. Je zit meteen op het puntje van je stoel en wilt alleen nog maar verder met het verhaal.

Er zijn twee verhaallijnen, het ene speelt zich af in het verleden New York 1975 en het andere in het heden Bussum 2022. Beide verhaallijnen zijn erg boeiend en de wisseling tussen beide werkt nergens storend of verwarrend.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit Sofia, later in het verhaal vanuit Evi. Alle personages worden goed beschreven en uitgewerkt

De schrijfstijl is prettig, humoristisch en beeldend, je voelt de beklemming en daar wordt de spanning mooi mee opgebouwd.

De recepten die Sofia klaar maakt voor haar baas (en ook genoemd worden bovenaan het hoofdstuk) doen je het water al in de mond lopen. Hoe geweldig is het dan ook dat al deze recepten ook nog eens keurig uitgewerkt achterin het boek opgenomen zijn. Ik verheug me nu al op de tiramisutaart of de cantuccini trifle die ik ongetwijfeld binnenkort ga maken ;o)

‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ is een originele aanrader voor lekkerbekken en liefhebbers van spannende verhalen met niet al te veel geweld!

4,5 ★

Bedankt De Crime Compagnie voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.
9 reviews
May 11, 2023
Verhaal om van te smullen!
We leren Sofia, intussen 72 jaar oud, en verblijvend in een hospice waar ze tot haar pensioen als kokkin heeft gewerkt.
Haar kookkunsten hebben haar in het verleden ook al tot noemenswaardige avonturen gebracht.
In het hospice komt Sofia met Evi, dochter van de dementerende buurvrouw, en journaliste, in gesprek. Evi zit in een dipje, op professioneel vlak en haar zelfvertrouwen staat op een laag pitje. Beide dames hebben wel nood aan een goed gesprek en Sofia ziet misschien wel een kans om
een niet opgeloste zaak af te ronden en enplus Evi een boost in haar journalistieke carrière te geven.
Zo vertelt Sofia voor de allereerste keer over haar verleden.. net voor het overlijden van haar mama ontvangt ze een brief van haar pa die inmiddels in New York woont maar nooit niks van zijn vaderschap heeft aangetrokken.  Ondanks dat ze haar pa niet kent besluit ze hem toch te gaan opzoeken..wat ze niet zag aankomen is dat haar vader binnen de kortste keren ook komt te sterven. Ze erft het huis en besluit een nieuw leven op te bouwen in New York.
Al snel krijgt ze een job als kluis bewaarder. Op een dag komt een man onwel bij het bezoek aan zijn kluis, Sofia biedt eerste hulp aan en vindt daarbij belangrijke documenten. Door deze gebeurtenis verliest Sofia haar job bij de bank en besluit als kokkin te gaan werken.
Undercover weliswaar en niet toevallig bij een maffiabaas waar ze hoopt meer duidelijkheid te krijgen over de toch zo moeilijk te ontcijferen documenten.. pas dan ga je op het puntje van je stoel zitten!

Via Vrouwenthrillers kreeg ik de kans om als recensent het boek van Marja West & Anna Bontekoe "Het zal nooit meer kaviaar zijn " te lezen. De combinatie van recepten en leuke intro trok mijn aandacht.
De cover voorspelde een luchtige chicklit maar wat een spanningslijn!!
Het boek leest als een vaart.. meteen wordt je in het verhaal meegetrokken en kruip je in de huid van het personage van Sofia die heel beeldig wordt omschreven.

Wat heb ik genoten van dit boek!
Als enig negatieve puntje: wat spijtig dat het boek zo snel uit was.. ik dacht nog een 70 tal pagina's te gaan maar dan kwam ik bij de recepten..die het dan ook terug goedmaken. Wederom..om van te smullen!
244 reviews
September 13, 2023
4,25*
Afgelopen voorjaar zag ik op Hebban een winactie voorbijkomen voor Het zal nooit meer kaviaar zijn van Marja West en Anna Bontekoe. Ik doe niet vaak mee met winacties, maar om de een of andere reden sprak dit boek me aan. Misschien omdat dit eens iets anders leek dan de standaardthriller, ook vanwege het culinaire onderdeel van het boek. En toen bleek ik ook nog eens een van de winnaars te zijn! Dank jullie wel, Hebban en De Crime Compagnie.

Het verhaal is op een interessante manier opgebouwd, met een tijdlijn in het heden (2022) en in het verleden (1975). De tweeënzeventigjarige Sofia vertelt journaliste Evi het verhaal van haar tijd in New York. Door een roekeloze beslissing kreeg Sofia gevaarlijke informatie in handen en besloot ze op eigen houtje te infiltreren bij een grote maffiabaas door zijn kok te worden. Dit zou echter een grote invloed blijken te hebben op haar verdere leven.

Ik had nog niet vaak over de maffia gelezen en wist niet of het onderwerp me zou interesseren. Ik werd eerder aangetrokken door het culinaire aspect van het boek, maar toch leek de combinatie met het infiltreren bij de maffia mij een origineel idee. Die inschatting bleek te kloppen en ik was verbaasd hoezeer het verhaal mij boeide. Het is geen enge thriller met meerdere plottwists en er is geen mysterie dat je zelf als lezer kunt oplossen, en toch werd het niet saai. Doordat het boek geschreven is in de eerste persoon, leef je enorm mee met de hoofdpersoon. Het einde raakte mij dan ook meer dan ik had verwacht. Geen tranen met tuiten, maar wel even een traantje wegpinken.

Het zal nooit meer kaviaar zijn is een verhaal met een leuke invalshoek en is bovendien gebaseerd op echte gebeurtenissen. Door het nawoord met een stukje maffiageschiedenis heb ik ook nog het idee dat ik iets geleerd heb. Ook de recepten achter in het boek zijn een leuke en smakelijke toevoeging!

Kortom, dit is misschien niet het meest spannende, emotionele of fantastische boek dat je ooit zult lezen, maar het is origineel, meeslepend en laat je achter met een onstuitbaar verlangen naar Italiaans eten.
Profile Image for Nathie leest.
290 reviews1 follower
May 1, 2023
Het zal nooit meer kaviaar zijn is letterlijk en figuurlijk een “heerlijk” boek om te lezen.
Je proeft niet alleen de spanning maar ook het heerlijke eten wat door de hoofdstukken heen gevlochten zit, ruik en smaak je. Als echte bourgondiër was dit dus een boek voor mij.

Het verhaal begint al gelijk met een spannende proloog op een maffia bruiloft.
Daarna ontmoeten wij de oudere Sofia in een hospice die haar verhaal zal vertelt aan Evi, een journaliste van een plaatselijk krantje. En wat voor een verhaal!

Sofia werkt , wanneer zij nog jong is, bij een bank in New York waar op een dag een klant bewusteloos valt tijdens het openen van zijn bankkluisje. Sofia neemt een gevaarlijke beslissing en rolt hierdoor in de handen van een maffiabaas. Zij gaat daar werken als kok en hoopt met haar heerlijke Italiaanse gerechten wat geheimen te ontfutselen. Maar dat is moeilijker dan gedacht.

Het boek, met als extra de 18 heerlijke recepten achterin, is al bijzonder om te zien. Het is net een ander formaat dan een normaal boek en heeft een jaren 70 uitstraling.

De schrijfstijl is bijzonder plezierig en smaakvol. Boven elk hoofdstuk staat al het gerecht dat in dit hoofdstuk bereid gaat worden. Daarbij is er natuurlijk ook een enorme dosis spanning waarbij je steeds maar blijft door lezen. Zal Sofia achter de geheimen van de maffia komen of zal zij gesnapt worden?

Ik vond de personages heel goed beschreven. Sofia als jonge meid in die prachtige keuken, maar ook als oudere vrouw in het hospice waarbij zij voor de keuze staat om haar verhaal te vertellen of mee te nemen in haar graf. Het personage van de maffiabaas “Big Paul” die vreselijk geniet van het heerlijke eten dat Sofia voor hem bereid. Alles is zo beeldend beschreven dat je bijna bij hen aan tafel zit.

Wat leuk dat de schrijfsters ook een stukje achtergrond informatie over New York beschrijven achter in het boek. Ze hebben zich duidelijk verdiept in deze materie.

Als je van heerlijk Italiaans eten houdt en spannende maffia intriges dan mag dit boek niet op jou leeslijst ontbreken.
Profile Image for Moons Kager.
74 reviews
April 5, 2023
“Waar de maffia smelt voor Sofia, smelt de lezer voor de heerlijk originele verhaallijn van West en Bontekoe, een meer dan smakelijk spannende lees sensatie.” *****

Neemt Sofia Lombardi haar geheim mee in het graf, of gunt ze de 25 jarige Evi haar doorbraak als onderzoeksjournalist ? Houdt zij zich aan haar geheimhoudingsplicht of wil zij haar schuldgevoel kwijt en gaat ze voor haar eigen rust? Allemaal vragen die door het hoofd van de 72 jarige Sofia razen, dan neemt zij een besluit!

“Als je de Dood in zijn ogen kijkt, worden geheimen zinloze ballast”

Moeder en dochter bundelen hun krachten en schrijven samen een verhaal, een verhaal welke gebaseerd is op feiten en die de lezer meeneemt naar New York in de jaren zeventig, waar de maffia het voor het zeggen heeft. Hoe Marja West en Anna Bontekoe die verweven tot een verhaal is origineel en uniek te noemen. Daar waar thrillers vooral meeslepend en spannend zijn, voegen West en Bontekoe hier een heel eigen recept aan toe. De lezer wordt getrakteerd op een leessensatie een belevenis die naast spanning ook vooral de smaakpapillen prikkelt. Het is een heel nieuwe leeservaring die men waarschijnlijk maar moeizaam weg zal kunnen leggen.
De lezer wandelt als ware zo de zeventiger jaren in, aan de hand van hoofdpersonage Sofia, samen met Sofia voelt men de spanning, wordt men nieuwsgierig naar de praktijken van Big Paul en zijn ‘Familieleden’ en vreest men voor de antwoorden. West en Bontekoe weten heden en verleden naadloos in elkaar te verweven waardoor men zich bij beide tijden moeiteloos kan verliezen in een originele en vooral trekkende leesflow.

Door de beeldende beleving kun je als lezer niet anders dan zowel het heden als het verleden in je hart sluiten en genieten van de heerlijke schrijfstijl en de spannende ontwikkelingen. Voor mij echt een Mustread, een geweldige verrassing die je niet wilt missen.

Lieve leesgroet Moon Kager
Profile Image for Petra De Rechter.
199 reviews1 follower
May 3, 2023
Het verhaal begint al gelijk met een spannende proloog op een maffia bruiloft. We ontmoeten daarna de oudere Sofia in een hospice die haar verhaal vertelt aan Evi, een journaliste van een plaatselijk krantje. Sofia werkt , wanneer zij nog jong is, bij een bank in New York waar op een dag een klant het aan zijn hart krijgt en bewusteloos valt tijdens het openen van zijn bankkluisje. Sofia neemt documenten mee en rolt hierdoor in de handen van een maffiabaas. Zij gaat werken als kok bij de maffiabaas en hoopt met haar heerlijke Italiaanse gerechten geheimen te ontfutselen en te weten komen waar de maffia mee bezig is. Maar dat is moeilijker dan gedacht.
Het zal nooit meer kaviaar zijn is letterlijk en figuurlijk een “heerlijk” boek om te lezen. Je proeft en ruikt niet alleen het heerlijke eten maar elk hoofdstuk is zo spannend opgebouwd dat het altijd open eindigt en je gewoon het volgende hoofdstuk wil lezen en zo blijf je doorlezen,
De schrijfstijl is bijzonder plezierig en smaakvol. Zal Sofia achter de geheimen van de maffia komen of zal zij gesnapt worden? Ik vond de personages heel goed beschreven. Sofia als jonge meid in die prachtige keuken, maar ook als oudere vrouw in het hospice waarbij zij voor de keuze staat om haar verhaal te vertellen of mee te nemen in haar graf. Het personage van de maffiabaas “Big Paul” die vreselijk geniet van het heerlijke eten dat Sofia voor hem bereid. Alles is zo beeldend beschreven dat je bijna bij hen aan tafel zit. Als je van heerlijk Italiaans eten houdt en spannende maffia intriges dan mag dit boek niet op jou leeslijst ontbreken.
Profile Image for Martine.
638 reviews5 followers
January 26, 2024
De bejaarde Sofia zit in een hospice en vertelt aan de jonge journaliste het verhaal over haar leven in NY tijdens de gangsterperiode met oa. de mysterieuze verdwijning van Jimmy Hoffa. Een geheim dat ze nooit aan iemand zou mogen vertellen, maar ja, ze is stervende van kanker en haar verhaal mag pas gepubliceerd worden na haar dood. Ze vertelt hoe ze als Nederlandse het huis van haar vader erft en zo in NY terecht komt. Door een fout bij de bank waar ze werkt geraakt ze werkeloos en komt ze als kokkin terecht bij een rijke maffia familie waar ze undercover probeert uit te vinden wat het mysterieuze briefje betekent dat ze in de bank heeft gevonden. Misschien een beetje ongeloofwaardig dat Sofia zo maar voor spionne speelt maar het boek lees vlot en aangenaam.
Geschreven in het heden en verleden. Met achter in het boek de recepten van de gerechten die ze voor de familie klaarmaakt, origineel.
Profile Image for Rebecca.
15 reviews13 followers
April 19, 2023
Wat een spannende rit is dit boek! Een echte aanrader voor liefhebbers van thrillers, maffia, Italië en waargebeurde verhalen. Je wordt bijna direct in het verhaal gezogen en zult het boek niet meer kunnen wegleggen! Ik kan ook niet wachten om de recepten uit te proberen van de gerechten die in het boek geserveerd worden.
Profile Image for Rebecca.
654 reviews15 followers
April 18, 2023