Maran's Reviews > Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit

Clear rating

by
84555439
's review

liked it
bookshelves: books-i-read-in-dutch, books-i-own, psychology, reviewed

Edit: ik was ook helemaal vergeten te vermelden dat de bronvermelding niet geweldig is. Als in, het is er niet. En bronnen zijn juist zo belangrijk als je iets als feit claimt (vooral bij iets als ASS, wat al zo vaak verkeerd wordt begrepen).

Ik heb zelf veel boeken gelezen over Autisme. Gedeeltelijk omdat ik, doordat ik het zelf heb, er ontzettend in geïnteresseerd ben en gedeeltelijk door mijn opleiding. Dit boek is anders dan de anderen in het feit dat dit geschreven is door iemand van een andere generatie (en iemand uit een ander land, de overige schrijfsters kwamen allemaal uit Amerika). Hierdoor kon ik mezelf ook in meer aspecten herkennen dan bij de andere boeken (ook in bepaalde dingen niet, zoals het pas later in het leven een diagnose ontvangen en de problematiek die daaruit voorkomt, maar dit heeft ook te maken met het leeftijdsverschil). Ook was het, op sommige punten, ook meer een uitleg over ASS dan een persoonlijk levensverhaal en voor mijn gevoel kwam er ook in naar voren dat ASS voor iedereen anders is. Al met al heeft dit boek over het algemeen wel mijn voorkeur over de andere boeken.

Dat gezegd hebbende kan ik dit boek geen perfecte score geven. Er waren namelijk een aantal dingen die mij opvielen waardoor het (voor mijn gevoel) geen 5 sterren verdient. Het eerste wat mij opviel was het regelmatige gebruik van chatspeak. Dit is meer een kwestie van smaak, maar voor mij is het zo dat het mij uit de flow van het lezen haalde. En dat was erg jammer. Ook leek de toon af en toe best agressief (iets wat mensen die het boek van mij hebben geleend ook hebben aangegeven), wat de ervaring van het lezen voor mij ook iets minder prettig maakte.

Maar, ondanks die paar kleine dingetjes, zou ik dit boek zeker aan mensen aanraden. Naast dat het gewoon een interessant boek is, zal het mensen ook op een makkelijke en laagdrempelige manier kennis laten maken met ASS. Het enige wat ik er persoonlijk bij zou zeggen (als ik het boek aan iemand uitleen die nog niet zo veel ervaring heeft aan de stoornis), is dat de tips misschien niet voor iedereen gelden. Maar alleen omdat zoiets gewoon makkelijk te vergeten is.
1 like · flag

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit.
Sign In »